Dinsdag 19 maart 2024

19 maart 2024 - Moerstraten, Nederland

Het is prachtig weer, zodat we heel opgewekt op de fiets stappen. Er staat nog wel een stevig windje.

240319 Bergse Heide I 240319 Bergse Heide II

Eerst komen we door Natuur- en recreatiegebied “de Bergse Heide”. Langs de rivier de Zoom rijdend, komen we bij de Lincolnbrug.

240319 Licolnbrug I 240319 Licolnbrug II 240319 Duitse tankversperringsblokken

240319 BoZ BospoortBospoort, na veel omzwervingen door Bergen op Zoom, geplaatst nabij de Lincolnbrug.

De Canadezen bouwden hier een Baileybrug in WOII om Bergen op Zoom te kunnen overmeesteren. Deze Baileybrug moest zelfs over tankversperringsblokken heen gelegd worden. Na WOII is er op de plaats van de  Baileybrug een vaste brug gekomen.

Deze is genoemd het Lincoln en Welland Regiment, dat samen met andere regimenten een belangrijke rol gespeeld hebben bij de bevrijding van Bergen op Zoom.

Daarna rijden we naar het Bevrijdingsmonument.

240319 Bevrijdingsmonument BoZ

Het stamt uit 1955 en is van beeldhouwer Nicolaas van der Kreek. De vrouwenfiguur maakt met haar handen het V-teken, voor Victory.

Op de Grote Markt komend, zien we een monument voor Anton van Duinkerken.

240319 Beeld Anton van Duinkerken

Anton van Duinkerken is pseudoniem voor Willem Asselbergs. Van Duinkerken was een toonaangevend Neerlandicus en schrijver en werd door de Duitse bezetter bestempeld als gevaarlijk. Hij werd gegijzeld in kamp St. Michielsgestel en zat in 1942 acht maanden gevangen. Na de oorlog was hij voorzitter van de Bevrijdingsfeesten in Amsterdam en schreef diverse gedichten over WOII.

Achter de St. Gertrudiskerk ligt het Thaliaplein. Daar staan diverse oorlogsmonumenten, waaronder ook één voor o.a Indië strijders en zij die met de Politionele acties gevochten hebben.

240319 Heiligdom Tahlia

Dit Thaliaplein is vroeger een heilige plaats voor de Romeinen geweest. Hier bracht men offers. De plek was in vergetelheid geraakt en is aan het eind van de Middeleeuwen een bouwplaats voor een grote kerk geworden, toeval of niet?

Het is wel een dingetje om bij de voor ons eerste luisterpaal “Drama’s rond de bevrijding” te komen.

240319 Luisteren naar -Drama's rond de bevrijding-

Deze paal ligt pal tegenover het knooppunt 79 voor de fiets. Maar om er te komen worden allerlei wegen genoemd, die we ook nog eens moeilijk kunnen vinden. We hebben diverse mensen de weggevraagd. Zelfs echte BoZ’ers kunnen ons niet helpen. De tweede luisterpaal “Hell, Bill, let’s take this damn’d place” kunnen we goed vinden omdat er een echt adres bij staat. Hier wordt over de intocht van de geallieerden verteld.

Voor vandaag is het wel genoeg geweest en rijden we terug naar de camper in Wouw. Met al dat gezoek erbij hebben we 28,75 km gereden.

1. Jantien:
    19 maart 2024