Vrijdag 26 mei 2023

26 mei 2023 - Givry, Frankrijk

Wij gaan bijtijds op stap omdat i.v.m. Pinksteren wij bijtijds een CP daarvoor moeten zoeken. We rijden per fiets dwars door Chalon heen naar de Voie Verte richting Givry. Het is een kaarsrechte weg tot aan Givry. En we zijn dan behoorlijk snel in Givry. Ellen heeft bij de VVV in Chalon een wandeling door Givry meegenomen.

230526 wijnhuis 230526 postkantoor

Het wijnhuis op de foto is een mooi voorbeeld van de bouw uit de 18e eeuw. Op de Place de la Poste staat het postkantoor waar Paul naar toe loopt om eeen foto van te maken.

230526 waarover spraken zij

Ondertussen wordt Ellen aan gesproken door een oude dame, die echt om een praatje verlegen zit. Het oude stadhuis was gebouwd in de vorm van een triomfboog tegen de oude stadsmuren aan.

230526 oude stadhuis 230526 saillant detail

Het torentje op het oude stadhuis heeft een mooi dak in de stijl van de streek. Als we onder de boog doorlopen, zien we een leuk hoekje bij het huis uit 1631.

230526 stilleven 230526 korenbeurs 230526 wenteltrap

Het oude beursgebouw uit de 19e eeuw is nu expositieruimte met een mooie wenteltrap van binnen. Als beursgebouw had het door zijn hoogte een goede ventilatie en was het een droge omgeving voor het opgeslagen graan.

230526 lavoir Varanges

Het lavoir Varanges haalt zijn water het hele jaar uit de bron in de heuvels van Varanges. De Petrus- en Pauluskerk is gebouwd in neoclassicistische stijl.

230526 Petrus en Paulus kerk

Dit is te zien aan de kerktoren die als een obelisk is gebouwd en de zuilen zijn dorisch, korintisch en ionisch. We kunnen nu terugrijden en dat gaat met dezelfde vaart als de heenweg. We kunnen een klein stukje afsnijden. Na iets meer dan 24 km staan we weer bij de CP. We ruimen het elektriciteitssnoer op en rijden naar camping “Moulin de Collonge”, vlakbij St.-Boil. Er is hier echt plaats genoeg, zodat we een goed plekje kunnen uitzoeken om te gaan staan. De rest van de middag zitten we in de zon te lezen en te haken.