Zaterdag 27 mei 2023

27 mei 2023 - Saint-Gengoux-le-National, Frankrijk

We fietsen vandaag naar het zuiden over de Voie Verte (oude spoorbaan). Deze ligt maar 500 meter van onze camping vandaan.

230527 zwemmeertje

Als we opzij kijken, zien we het zwembad met het meertje van de camping liggen. Na 5 km komen we bij St.-Gengoux-le-National, waar we langs het oude station rijden.

230527 station 230527 St. Gengoux 230527 waterpomp

Tegenover het station is een mooie muurschildering van het middeleeuwse centrum gemaakt. Dit zullen we op de terugweg gaan bezoeken. Een overblijfsel van de stoomtrein is de waterpomp.

230527 Savigny-sur-Grosne

Een paar kilometer verderop zien we Savigny-sur-Grosne tegen de heuvels liggen. Het fietsen gaat lekker, we we zijn dan snel bij Cormatin, waar een groot kasteel ligt.

230527 kasteel

We kunnen het niet bezoeken, want het is net met het middaguur gesloten. Bij de bakker drinken we lekker koffie en gaan dan terug naar de Voie Verte. We rijden tot Taizé. Daar eten we op een bankje ons brood op en keren we om naar St.-Gengoux te rijden. Bij de VVV in het (oude)stationsgebouw halen we een kaart die zeer gedetailleerd getekend is. In het centrum beginnen we bij de donjon.

230527 Donjon

Deze is al in 1206 gebouwd, het was een echt verdedigingswerk. In het lavoir lezen we de geschiedenis van de stad. De stad is opgericht door het klooster van Cluny en de stad werd ook door deze monniken bestuurd. De stad werd genoemd naar de heilige Gangulfus, die hier Gengoux wordt genoemd.

230527 Sint Gengoux

We bezoeken de kerk. De kerk is van 1120 en moet nodig gerestaureerd worden. Men is bezig de nodige fondsen hiervoor te werven. Het nodige bedrag is ruim€ 1.300.000.

230527 Maison du Bailli 230527 le Prieuré 230527 oud woonhuis 230527 doorkijkje

We wandelen verder door het stadje en zien zeer veel oude woningen zoals Maison Bailli uit 1246 en  la Prieuré (13e eeuw). Het stadje was vroeger helemaal ommuurd, daar is niet veel van over, maar wel een stukje van zo’n 100 mtr

230527 la tour des Moines

met de tour de Moines en de tour François I. De stad is gebouwd op meerdere heuvels zodat we flink op en neer moeten lopen. Als we weer bij de donjon terug zijn, is de Bi1-supermarkt niet ver meer rijden. Daarna zijn we zo weer bij de camping in St.-Boit/Collonge. De tocht van vandaag was 39 km lang.