Zondag 28 mei 2023

28 mei 2023 - Buxy, Frankrijk

We fietsen vandaag naar Givry. Dan hebben we een aaneengesloten stuk gefietst.

230528 klaprozen

Even voor Buxy komen we langs een enorm veld klaprozen. Zelfs een Fransman stapt van z’n fiets om een foto te maken en noemt het “incroyable”. We drinken onderweg koffie bij een stalletje langs de Voie Verte en bij Givry aangekomen, keren we om. We rijden nu terug naar Buxy, waar we eerst op een bankje in de schaduw ons brood opeten. Daar Buxy helemaal op een berg is gebouwd, moeten we aardig aan de bak met onze fiets. Buxy heeft een hele kleine historische kern. Het is eigenlijk alleen maar een ring om de oude kerk heen, maar het ziet er ongelooflijk leuk uit. We genieten met volle teugen.

230528 tour Rouge

We beginnen bij tour Rouge, daar is ook nog het enige stukje stadsmuur. We lopen nu met onze fiets de steile helling naar de kerk op.

230528 Jeane d'Arc 230528 Saint-Germain

Deze St-Germain heeft een mooi glas-in-lood raam over Jeanne d’Arc. De toren is met een bruggetje verbonden met de klokkentoren.

230528 doorkijkje 230528 stilleven II 230528 stilleven

Er zijn veel torentjes tegen de huizen aangebouwd en dat levert leuke doorkijkjes op.

230528 saillant detail 230528 woning Saccazand

Boven één van de poortjes zien we een raam met een accoladekozijn, typisch middeleeuws. We zien Maison Saccazand. Deze Saccazand was de laatste procureur van de koning. Aan het huis is een uitbouw met vakwerk. Als we alles gezien hebben van het middeleeuwse centrum, rijden we terug naar de Voie Verte.

230528 roofvogel

Een boer is druk bezig zijn gras te maaien onder scherp toezicht van een stel roofvogels. Misschien vlucht er een slachtoffer voor de boer uit, die de roofvogels dan zo kunnen oppikken. We willen nog op een bankje gaan zitten voor onze laatste tussenstop. Maar we moeten staande drinken, want je verbrand gewoon je gat op de hete bank. Na bijna 36 km zijn we terug bij de camping. Paul gaat zwemmen in het meertje en Ellen ligt op een slaapzak in het gras te lezen en dommelt af en toe lekker weg. Naast ons komt een stel Nederlanders met een originele Eriba Touring caravan te staan. Wij komen met ze aan de praat en we vertellen dat wij drie groepsreizen met de NKC hebben gemaakt. Zij kennen een echtpaar dat groepsleider is bij de NKC. Laat dat nu net de leiding zijn van onze groepsreis naar Sicilië. De wereld is weer klein.

1. Jantien:
    29 mei 2023
    Het is weer genieten van jullie reis en de mooie verhalen van die mooie dorpjes.