Vrijdag 28 mei 2021

28 mei 2021 - Vorden, Nederland

We hebben de wekker behoorlijk vroeg gezet, omdat de bakker langs zal komen. Helaas we hebben de bakker niet gezien, maar gelukkig hebben wij onze eigen voorraden. De zon schijnt lekker en na een kop koffie gaan wij op de fiets de 8-kastelenroute rijden.

210528 8-kastelenroute 210528 Kieftskamp

Vlak bij de camping begint deze route al meteen met kasteel Kieftskamp. Dit kasteel is van het Geldersch landschap. De naam is afgeleid van de kievit, die hier veel voorkwam. Het volgende kasteel is kasteel Vorden, dat al in 1315 is gebouwd.

210528 kasteel Vorden

Het is nog gemeentehuis van Vorden geweest. Nu is het een hotel en trouwlocatie.

210528 Hackfort

Kasteel Hackfort, ook gebouwd in de 14e eeuw hadden we al op een eerdere fietstocht gezien. Nu is het kasteel in handen van Natuurmonumenten. De watermolen is nog in functie en kan graan malen. De overtollige molen-energie wordt zelfs door het energiebedrijf afgenomen.

210528 Den Bramel

Den Bramel is aan het eind van de 14e eeuw begonnen als woonhuis. Het huidige kasteeltje is gebouwd op delen van de muur van dit voormalige gebouw. In 1881 vond er een verbouwing plaats met restanten van een kerk. Het is privé bezit en niet zo maar van dichtbij te bekijken.

210528 de Wildenborch 210528 slootbloemen

Kasteel de Wildenborch (betekent burcht in het wilde moeras) is ook uit de 14e eeuw. Een beroemde bewoner was de dichter A.C.W. Staring. De familie bewoont het kasteel nog steeds en zorgt voor het omvangrijke Staring-archief dat hier onder gebracht is. In de tuin lopen pauwen en in het water zien we heel veel witte bloemetjes.

210528 de Wiersse

Landgoed “de Wiersse” profileert zich als de mooiste tuin van Nederland. Het is particulier bezit en slechts op enkele dagen in het jaar te bezoeken, zodat wij deze bewering niet op waarheid hebben kunnen toetsen.
We zijn niet langs huis “het Medler” gereden. Het was een stuk om en in privé bezit van de familie Van Dorth tot Medler (Ja die van de Laan Van Dorth tot Medler in Duiven).

210528 het Onstein

Het laatste kasteel “het Onstein” is in 1613 gebouwd als een eenvoudig landhuis. Pas in 1925, na een ingrijpende verbouwing kreeg het Onstein kasteelachtige trekken.

210528 Lindesche molen

In het buurtschap "Linde" komen we langs deze 8-kantige beltmolen uit 1890. Ruurlo waar wij iets dachten te eten, ligt te ver uit de richting, zodat we in de camper vrij laat van de lunch genieten. Later in de middag rijden we nog een keer naar Vorden voor een paar boodschappen.

210528 straatnaam

Daarbij komen we langs de Hilverinkweg. Ook hier hebben ze nog steeds niet geleerd hoe ze Hilferink moeten schrijven. Bij elkaar hebben we vandaag 45 km gereden. Door de regen van gisteren waren de onverharde fietspaden behoorlijk modderig, maar we hebben het zonder afstappen gered.

1. Lilian:
    31 mei 2021
    Op kasteel Vorden zijn vrienden van ons getrouwd, enkele jaren geleden.
    Prachtige locatie
    mooie route trouwens weer
  2. Jantien:
    2 juni 2021
    Dit is een schitterende omgeving