Vrijdag 6 oktober 2023

6 oktober 2023 - Troyes, Frankrijk

231006 Le Boat in morgennevel

’s-Morgens als we wakker worden, doemt er op de Yonne een boot op uit de mist. Nog voor dat we vertrekken, is de mist al opgelost. De volgende plaats die we uitgezocht hebben, is Troyes. De camping in Pont-Ste.-Marie waar wij een paar jaar geleden gestaan hebben, was toen al aardig in verval.

231006 Troyes

Twee jaar geleden is de camping opgeheven en heeft men er een prachtige CP van gemaakt met stroom en goede serviceplek. Voor wat je krijgt, is de prijs prima. Ook de automaat die alles regelen moet, is goed bedienbaar omdat je het ook in het Nederlands kunt doen. We komen aan de praat met onze Duitse buren uit Darmstadt en dat wordt wel een uurtje later (zo geanimeerd is het gesprek). Wij gaan daarna te voet nog even aan Troyes snuiven. De vorige keer hebben wij een hele dag met een stadswandeling aan Troyes besteed. Nu zwerven we wat rond zonder plan.

231006 afbeelding op flat 231006 bloemenpracht

Aan een flatgebouw zien we een mooi beeldhouwwerk. Aan een bruggetje hangen zelfs nu nog de mooiste bloemen. We komen weer langs heel veel vakwerkhuizen, sommige echt scheef. Wij komen bij de kerk St.-Nizier. Deze wordt geheel gerestaureerd.

231006 Beaunedak kerk

Het heeft een prachtig Beaunedak. Uiteindelijk komen we aan in het centrum van Troyes.

231006 Sant Pierre et Saint Paul 231006 gerestaureerd zonder beelden 231006 imposant

Hier brengen wij een bezoek aan de kathedraal Saint Pierre et St. Paul. Aan de buitenkant is hij gedeeltelijk gerestaureerd. Helaas ontbreken bij het voorportaal alle beelden (Franse Revolutie). Als je deze kerk betreedt, zie je als eerste een gigantische pilaar.

231006 3 x 3 vrouwen

Verder in de kerk vallen op drie groepjes beelden van ieder drie vrouwen.

Er staat een gedicht met drie coupletten bij. Bij de beeldengroep links wordt verteld hoe de vrouwen inverdrietig naar het graf van Jesus gaan om hem te balsemen. Van de middelste groep wordt verteld hoe de vrouwen verstenen als ze het lege graf van Jesus vinden. Van de meest rechtse beeldengroep wordt verteld hoe de vrouwen uitbundig van vreugde gaan vertellen van de opstanding van Jesus.

We drinken wat aan de overkant van de kerk en lopen daarna terug naar de CP.

1. Maaike:
    7 oktober 2023
    Ook Auxerre en Troyes zijn bekende steden voor ons. Veel aan de Yonne gezeten. Een prachtig gebied. In juni heel veel klaprozen. Jullie komen al aardig weer naar het noorden.
    Bijna thuis?