Vrijdag 8 september 2023

8 september 2023 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

We rijden vandaag van Langeac naar Le Puy-en-Velay. Maar eerst gaan wij de abdij van Chanteuges bezoeken. Zowaar alleen maar bordjes volgen, om er te komen.

230908 St. Marcellin

De abdij ligt hoog op de berg. Gelukkig is er beneden in het dorp een redelijk grote parkeerplaats. Daarna is het dan wel heel steil dwars door het dorp omhoog klimmen. We komen bij de abdij aan en vinden bij de ingang een bord over de indeling.

230908 kloostergang 230908 vrouwenbeeldje 230908 Franse revolutie

We beginnen bij de kloostergang. Daarnaast is een zaal waar alles over de kapitelen van zuilen in de kerk wordt uitgelegd.

230908 prachtige poort voor deur

Hiernaast bevindt zich een kleine kapel met een mooie toegangs deur/poort. Bij het altaar zien we een paar mooie beelden staan. Een paar daarvan zijn zwaar geschadigd tijdens de Franse revolutie.

230908 ark van Noach 230908 koorbankversiering 230908 houtsnijfiguur in kloosterbank

Dan lopen wij de kerk St. Marcellin in. Hier zien wij inderdaad heel veel soorten kapitelen, waaronder deze van de ark van Noach. Ook het houtsnijwerk is hier heel bijzonder. Op de hoek van de koorbanken zie je mooie leeuwen. En aan de onderkant van de banken van het koor, die opklapbaar zijn, zie je schelpen en mensgezichten.

290908 glas-in-lood raam 230908 zicht vanaf abdij 230908 St. Arcons-d'Allier

Boven de uitgang prijkt een prachtig glas-in-lood raam met mooie volle kleuren. Buiten op het terras hebben we mooi uitzicht over de bergen en het dorpje St. Arcons-d’Allier. We rijden terug naar Langeac, omdat we niet dwars door het dal en de bergen over hele smalle weggetjes willen rijden. Via Langeac kunnen we de grotere wegen nemen. Deze wegen worden in onze Michelin wegenatlas ook al als heel mooi bestempeld. De camperplaats in Le Pluy-en-Velay hebben we redelijk gauw gevonden en deze ligt niet ver van het centrum af (+/- 700 mtr). Het inchecken op deze Etappe camperplaats gaat deze keer moeiteloos. We leren het wel. We moeten even met Pauls fiets naar een fietsenmaker, omdat er een schroef van het slot losgetrild is. Google maps bezorgt ons weer de nodige hoofdbrekens, maar we hebben het gevonden. Daarna gaan we bij de VVV vast het nodige materiaal halen voor de wandeling van morgen. Met iets meer dan een kilometer fietsen, zijn we terug bij de camper.