Zaterdag 9 september 2023

9 september 2023 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

De stadswandeling in Le Puy-en-Velay staat op het programma.

230909 Navette

Wij willen met het gratis Navette-busje gaan, maar dan moeten we bijna drie kwartier wachten en bovendien zien we op het rooster, dat het maar om één halte gaat. We gaan dus maar lopen en zijn zo snel in de stad, want de ongeveer 700 meter is zo gelopen.

230909 Verveine 230909 kathedraal en mariabeeld

Onderweg zien we de distileerderij van Verveine (verbena), dat als smaakmaker in vele producten wordt gebruikt. Iets verder de berg op zien de toren van de kathedraal en het Mariabeeld.

230909 Maria met kind

Dit Mariabeeld wordt genoemd Notre Dame de France. Nadat de Krimoorlog bij Sebastopol op 8 september 1855 gewonnen was, wilde men Maria met een beeld eren. Van 213 kanonnen, buitgemaakt op de vijand, werd een beeld van Maria met kind gegoten, dat op 12 september (naamdag Maria) 1860 ingehuldigd werd in aanwezigheid van 120.000 bedevaartgangers. Het standbeeld is 16 meter hoog (22,7 meter incl. voetstuk) en weegt 835 ton.

230909 Grenoble gevel 230909 brocante markt 230909 gezellig plein

Na die 700 mtr. lopen we een straatje in, richting VVV en zien dan een winkel met een houten gevel, waarschijnlijk uit Grenoble. Voor de VVV zien we op het plein een markt voor brocanterie. We lopen verder naar Place du Plot, ook al zo’n gezellig plein. Vroeger stond hier een schandpaal voor dronken mensen. Zo kon iedereen hen uitlachen. Hier wordt de markt voor streekproducten gehouden. Pl. du Plot is een beginpunt voor de bedevaarttocht naar Santiago de Compostela.

230909 masker 230909 hoe oud is oud

We lopen een klein straatje in, waar aan een huis 2 maskers hangen. Dit huis was in de 17e eeuw het hoofdkwartier van de Conards Broederschap. Het historisch centrum van Le Puy-en-Velay kent heel veel smalle straatjes en nog meer smalle steegjes. Le Puy-en-Velay is bekend om zijn kantklosschool. Voor een winkel zit een man te kantklossen. Zijn klosjes schieten letterlijk heen en weer.

230909 toren Pannesac

We wijken even van de route af (Ellen heeft twee wandelingen samengevoegd) om naar Tour Pannessac te lopen. Dit was in de 14e eeuw de koninklijke toegang tot de stad. Via trappen en steile straatjes lopen we naar de kathedraal (O.L.V. van Verkondiging). Het oudste deel van de kathedraal is uit de 11e eeuw. In de loop van de 12e eeuw werd de kerk om technische- en geologische redenen op grote kolommen en bogen uitgebouwd. Door die bogen en kolommen kon de kathedraal op de steile helling van de Mont Anis op hetzelfde niveau uitgebreid worden. Met een trap van 134 treden kom je precies in het centrum van de kathedraal uit.

230909 Zwarte Madonna

Op het altaar staat een Zwarte Madonna. Deze Zwarte Madonna komt uit een andere kerk, het originele beeld is tijdens de Franse Revolutie op het Plein van de Martelaren verbrand. De kerk wordt ook veel gebruikt voor missen voor de bedevaartgangers van St. Jacques.

230909 St. Jacques 230909 interieur kathedraal

Vandaar dat het beeld van St. Jacques een prominente plaats heeft gekregen.

230909 St. Michel d'Aiguilhe

We lopen de kerk uit en vanaf het voorpleintje heb je een fraai uitzicht over een rots met daarop een kapel en beeld van St.-Michel d’Aiguilhe. We lopen door de Rue des Tables naar beneden. We zien een restaurantje met een aantrekkelijk menu en schuiven daar aan. Na de heerlijke maaltijd lopen we naar Rue Cardinal de Polignac.

230909 Hôtel Polignac

In deze straat staan veel huizen van aristocratische families, die van het platteland kwamen, zo ook Hôtel de Polignac.

De familie Polignac was heel belangrijk van 1611 tot 1795 (Franse Revolutie). Kardinaal Melchior de Polignac is degene die in 1713 in naam van de Fransen over het Verdrag van Utrecht onderhandelde. Hij was ook een bekend schrijver en een groot liefhebber van antiek. Na zijn dood heeft Frederik de Grote veel van zijn bezit gekocht en het antiek bevindt zich nu in slot Sanssouci (Potsdam Duitsland).

Via een straat die uit de rots is gehakt en die geheel uit traptreden bestaat, lopen we naar beneden. We zijn nu toch wel moe en lopen daarom terug naar de camper. Hier rusten we uit en eten brood. Als het donker geworden is, gaan we opnieuw naar de stad. We lopen ongeveer dezelfde wandeling, maar nu zijn veel gebouwen verlicht en op de gevels van openbare gebouwen worden lichtshows gegeven.

230909 station Le Puy-en-Velay 230909 Verveine II 230909 lichtshow Pl. du Plot

Dit is echt de moeite van een extra wandeling waard.

1. Jantien:
    11 september 2023