Vrijdag 9 juni 2023

9 juni 2023 - Montceau-les-Mines, Frankrijk

Daar wij van de week al gezien hebben dat het mijnmuseum alleen op zaterdagmiddag open is, rijden wij vandaag met de camper van Chalon-sur-Saône naar Montceau-les-Mines. Daar is een gratis CP zonder veel poespas. Wij fietsen vandaag net zo ver langs Canal du Centre in oosterlijke richting totdat de Voie Verte ophoudt. Bovendien gaat verder fietsen over de grote weg met veel verkeer. Dat doen we dus niet.

230609 Canal du Centre

Bij Blanzy zien we dit visserstafereeltje aan het kanaal.

Bijna Blanzy weer uit, komen we langs een oude ontkalkingsmachine.

230609 ontkalkoven

In ovens werd steenkool verhit, zodat het in kleinere kooltjes uiteen viel, en daarna werden deze kooltjes gewassen met een zuur, zodat de steenkool ontkalkt werd. In een tweede oven werd het geheel gedroogd, zodat men schone steenkool overhield. In 1914 bij de uitbraak van WOI is men hier mee opgehouden.

Omdat het kanaal door een berg van 301 mtr hoog loopt,  ontstaat er een scheidingsgebied, want het water loopt aan beide kanten van de helling af. Men heeft bovenaan aan beide zijden een reservoir aangelegd dat het kanaal steeds vult. Met sluizen regelt men het dalen of stijgen van het waterniveau voor de scheepvaart. Zo komen wij op een stuk van 20 km 19 sluizen tegen.

230609  wasstraat kolen

Bij één van die buffermeren lijkt het of er ook een voormalige kolen-wasfabriek staat.

230609 canal met achtergrond

Het kanaal is hier erg bochtig en dan kun je goed zien hoe steil het achterland is. Soms gaat het binnen 100 meter al omhoog. We reden vandaag bijna 44 km met de fiets.

1. Jantien:
    10 juni 2023