Woensdag 24 maart 2021

24 maart 2021 - Koudekerke, Nederland

Paul had gisteren al veel problemen met zijn telefoon. Om kwart over negen belt Paul een telefoonwinkel in Middelburg, waar ze hem meteen de juiste oplossing kunnen geven. Hij hoeft dus niet eens langs de winkel. Nu we zo lekker vroeg zijn, gaan we vanmorgen nog een fietstocht maken. We rijden naar Domburg. Daarbij komen we langs de kapel van Hoogelande.

210324 kerkje Hoogelande

Hier heeft vroeger in de middeleeuwen een kerk gestaan. Die is verwoest en rond 1950 hebben ze van de stenen uit deze ruïne een kapel gebouwd. Onder bepaalde condities kan men er ook nog trouwen of begraven worden.

210324 Franse monument

Vlakbij Aagtekerke is een monument voor Franse vliegers die in WO II omgekomen zijn. Door een navigatiefout kwamen ze langs Veere, toen ze op weg waren naar België. Ze vlogen heel laag, maar werden door het Flakgeschut van de Duitsers neergehaald. Omdat ze al zo laag vlogen, was er geen redden meer aan. Alleen de piloot is gewond door de Duitsers krijgsgevangen genomen. De rest van de bemanning is omgekomen.

210324 kerk Domburg 210424 geveltje Domburg 210324 molen Domburg

Kort daarop rijden we Domburg binnen. In het centrum staat de NH-kerk die vaak geschilderd en getekend is door Piet Mondriaan. Verder zien we leuke oude geveltjes en een molen.

210324 Zeeuwse hagen

Op de terugweg rijden we alweer op smalle weggetjes tussen twee hagen in. Dat is typisch iets voor Zeeland. ’s-Middags bezoeken we de jarige Jeannette, Ellens zus in Vlissingen. Het is een echte verrassing voor haar.