Woensdag 25 mei 2022

25 mei 2022 - Sistiana, Italië

Wat een schrik vanmorgen bij het wakker worden. Er hebben zich bij Paul in bed aardig wat mieren verzameld. Dat wordt dus dooddrukken geblazen. Ze komen overal vandaan. Bij controle aan de buitenkant blijkt al gauw dat ze de elektriciteitskabel als snelweg gebruikt hebben om binnen te komen. Na een behoorlijk tijdje dooddrukken, is het leed grotendeels geleden. Na douchen, afwas en ontbijt en een kop koffie vertrekken we richting Sistiana in de buurt van Triëst. Interessant om te bezoeken is Aquileia. Wij parkeren de camper net buiten het stadje en lopen naar de basiliek.

220525 urnen oid

We komen langs het Archeologisch museum, waar in de tuin veel potten zijn opgestapeld, het lijken wel urnen.

220525 Basilica Aquileia 220525 mozaïkvloer 250525 haan en schildpad

220525 verschillende kleuren

In de basiliek zien we prachtige mozaïeken en fresco’s. De steentjes van de mozaïeken zijn van hun originele kleur er is geen laagje bovenop gebakken, zoals b.v. bij Gaudi het geval is. Er zijn veel (bijbelse) verhalen in mozaïek uitgebeeld. Ook mensen die een donatie gaven, konden hun beeltenis terugvinden in mozaïek.

220525 zuil

De vloeren zijn beschadigd geraakt doordat in latere jaren (zo eind 4e eeuw) pilaren op deze mozaïekvloeren zijn geplaatst. Boven aan de pilaren zijn mooie kapitelen gemaakt.

250525 fresco 250525 opgravingen

In de crypte zien we veel fresco’s. Ook in de kerk zijn ze nog met opgravingen bezig.

220525 opgr Aquileia

Langs de hoofdstraat van Aquila zijn opgravingen van ruïnes van de Romeinse stad Aquila. Een groot deel ligt nog steeds onder de huizen en straten begraven.

220525 Grado V

We rijden door naar Grado. Dit is een lagunestadje aan de Adriatische Zee. Je rijdt over een dijk door de lagune heen naar Grado. Er is zelfs een gratis officiële parkeerplaats voor campers. Wij pakken de fiets naar het historisch centrum. Dit kan omdat er een mooi fietspad van de parkeerplaats naar het centrum loopt.

220525 Grado I 220525 Grado II 220525 Grado III

We genieten van leuke straatjes en de gebouwen die er bij horen. Vroeger kon men geen funderingen onder de huizen aanleggen en daarom bouwde men dikke schuin aflopende muren die bestand waren tegen de papperige  ondergrond. Dit is bij sommige oude huizen nog goed te zien.

220525 leuke naambordjes 220525 oude haven 220525 Grado IV

We zien een aantal leuke versierde straatnaambordjes. Daarna rijden we naar de vissershaven waar we foto’s maken. Op de terugweg met de fiets kom je dan langs de jachthaven. Daarna rijden we het laatste stukje naar Sistiana, waar wij als laatste aankomen. Bij het opendoen van de achterdeuren lopen ineens weer een heleboel mieren, die er vanochtend echt niet waren. We moeten dus weer moorddadig optreden. Om 19:00 uur is er een korte briefing voor de reis van morgen. Er wordt gezongen voor de twee jarigen van vandaag.

1. Jantien:
    26 mei 2022
    Jullie hebben er reisgenoten bij gekregen