Donderdag 26 mei 2022

26 mei 2022 - Pula, Kroatië

Het is vandaag een reisdag en we staan redelijk vroeg op. Na het ontbijt lopen we nog even naar de kustlijn.

220526 haven Sistiana

Daar zien we beneden onderaan de rotsen de jachthaven van Sistiana. We typen de coördinaten van Koper in, een plaats in Slovenië. Dat wordt vandaag het stadje dat we gaan bezoeken. We krijgen de waarschuwing mee vooral op de kustweg te blijven en er voor te zorgen dat je in Slovenië niet op de autoweg terecht komt omdat je daar een speciaal vignet voor nodig hebt. In het begin gaat alles goed.

220526 rotspartij 220526 tunnetje

We zien vlak voor Triëst rotspartijen en tunneltjes. En in Triëst zelf trekt de stad met een noodgang langs ons heen omdat wij een van onze medecamperaars volgen.

220526 gebouw Cruiseschip mij MSC 220526 haven Triëst

We zien nog wel het gebouw van de cruisemaatschappij MSC en de jachthaven. Met deze “achtervolging” komen we goed de stad uit. Dan gaat het fout. Onze navigatie wil ons weer eens een andere richting uit hebben dan dat wij willen en zo komen we in de bergen terecht met 16 en 20% hellingen. Als we dit overleeft hebben, komen we bij een wegwijzer naar Koper maar met een autowegtekentje. Dus dan maar de andere kant op, ook niet goed. We tikken op advies van de reisleiding de bestemming nogmaals in en zien dan dat er ook een andere weg naast de snelweg loopt. Ook in Slovenië is het wennen aan de bewegwijzering. In Koper kunnen we de camper bij de Lidl parkeren. We pakken de fiets en rijden naar het historisch centrum.

220526 haven Koper 220526 lift bij wallen

Wij komen met de fiets via de haven aanrijden. Als we het bastion staan te bewonderen, zien we iemand met een fiets een lift ingaan. Dat doen wij dus ook maar. Je komt dan gewoon tegenover de straat naar de VVV uit, dat is even handig. De VVV is weer goed voor een stadsplattegond en zo gaan wij aan de slag.

220526 Pretoriaans paleis

De VVV is gevestigd in een Pretoriaans paleis. Op dit zelfde Tito-plein vinden we ook de basiliek,

220526 schoenmakersstraat 220526 schoenmakersstraat II

De poort Portico die leidt naar de Schoenmakersstraat.
We lopen de Schoenmakersstraat heen en terug (voor de wandeling niet helemaal nodig, maar voor ons erg leuk).

220526 Capodistria bok

Op de grond zien we regelmatig een afbeelding van de Capodistria bok, die het symbool van de stad is geworden. We gaan de Portico weer onderdoor en gaan naar een pleintje waar bankjes zijn. Paul gaat broodjes en iets te drinken halen voor de lunch. Na de lunch stappen wij op de fiets en rijden via iets grotere wegen naar het France Prešeren Plein.

220526 Da Ponte fontein 220526 Mudapoort

Aan dit plein staat de Da Ponte fontein uit 1666. We komen op dit plein door de Muda-poort uit 1516. Dit was de voornaamste toegang tot de stad. Daarna rijden we door naar het Carpaccioplein.

220526 Carpaccioplein

Hier staat een huis uit de 14e eeuw, waar de schilder Carpaccio met zijn zoon geleefd en gewerkt heeft in de 16e eeuw. Op dit plein vind je ook de voormalige zoutopslag van de Venetiaanse Republiek. In het midden staat een zuil die de bewoners van Koper kregen naar aanleiding van hun deelname aan de Slag van Lepanto in 1571. Dan fietsen we terug naar de Lidl en vertrekken we met de camper naar Pula. Het is wel afzien want het filerijden begint al aan de rand van Koper. De files ontstaan door verschillende omstandigheden. De grens bij Kroatië oversteken vergt ook behoorlijk wat tijd. Met alle documenten in de hand mogen wij in ieder geval zo doorrijden. Het volgende stuk rijden is door de warmte en de behoorlijk slingerende bergweg die ook nog eens erg slecht is, een inspannende aangelegenheid. Op een gegeven moment wil Paul gewoon even van de weg af en hij zegt het op het juiste moment, want er komt net een “parkeerplaats” aan. Na een glas fris en buiten de camper de benen gestrekt te hebben, kan hij er weer tegen. Het is bijna half zes als we in Pula aankomen. We zijn vandaag niet eens de laatste camper.

1. Jantien:
    27 mei 2022
    Weer genoten van jullie verhaal.
  2. Maaike:
    30 mei 2022
    Jaren geleden ook Koper en Pula bezocht.
    Prachtig kustgebied met vele eilandjes voor de kust,
    Dat is wel genieten.