Vrijdag 27 mei 2022

27 mei 2022 - Pula, Kroatië

Na het ontbijt stappen we op de fiets met een kaart waarop een fietsroute naar Pula beschreven wordt. Wij denken het juiste pad te hebben, maar het is meer geschikt voor de mountainbike. We rijden een klein stuk terug en proberen het nog een keer.

220527 kaap

Er zijn hier wel mooie uitzichten op een kaap. Plots herkennen we een tunneltje en denken dat we aan de andere kant zijn. Nee hoor, wij zijn weer bij ons beginpunt. We rijden terug naar de camper om onze helmen te halen en willen net langs de grotere weg gaan rijden, als we Cora met de rest van de begeleiding zien vertrekken. Wij er achteraan. Nu gaat het wel goed en zijn we snel in Pula. We halen eerst geld bij de bank, want hier betaal je in Kuna’s. Dan rijden we naar de Herculespoort.

220527 Herculespoort 220527 tweelingpoort

Deze poort is één van de best bewaarde Romeinse bouwwerken in Pula. Iets verderop staat de Tweelingpoort. We drinken koffie op een terrasje er vlak bij. Goed dat we Kuna’s gepind hebben, want de koffie kan alleen cash afgerekend worden. Dan rijden we door naar de Arena.

220527 Arena buiten 220527 Arena binnen

Paul klimt de heuvel erom heen op om ook nog de Arena van binnen te kunnen fotograferen. Dan rijden we naar de binnenstad. Hier is fietsen verboden, dus lopen we een stukje met de fiets aan de hand. We komen zo bij de kathedraal.

220527 kathedraal

Helaas gesloten, we hadden graag de binnenzijde gezien. We lopen weer naar de rand van het centrum aan de havenkant en kunnen dan een stukje fietsen. We zien een mooi gebouw van financiële zaken.

220527 tempel Augustus   220527 Forum 220527 stadhuis

Nog een stukje verder komen we bij de Augustus Tempel. Een mooi slank gebouw. De Tempel staat aan het Forum, een heel groot plein. Hier is ook het stadhuis en de VVV (maar wij hadden al een plattegrond gekregen). Paul loopt de helling op (met grote traptreden) om bij het kasteel te komen.

220527 kasteel

Het ziet eruit als een bouwsel van Vauban. Hij voelt zijn spieren echt wel als hij weer beneden is. Vanaf het Forum kun je naar een mozaïek lopen. Wij volgen de bordjes, maar het mozaïek vinden we niet.

220527 St. Maria Formoza

Wel zien we een heel klein kerkje, de St. Maria Formosa.

220527 Sergians Boog

We lopen weer terug naar de hoofdstraat en lopen deze helemaal af tot de Triomfboog der Sergen. We zijn dan al weer dicht bij de weg naar de camping.

220527 O.L.V. van de zee

Hoog boven ons zien we een kerk met veel trappen om er te komen. Niet alle treden zijn even betrouwbaar. Het is de OLV der Zee, die op de baai uitkijkt. De middag brengen we heel rustig bij de camper door. Aan het eind van de middag fietsen we over het terrein rond.

220527 bij Pula 220527 lekker zwemmen

We zien dan de kust waar gezwommen wordt. Er wordt nog een heel stuk klaar gemaakt, waarschijnlijk voor chalets. Het fort wat we willen bekijken is daardoor gesloten. ’s Avonds vieren we de verjaardag van Ria en Aad met een hapje en een drankje.