Zaterdag 28 mei 2022

28 mei 2022 - Krk, Kroatië

Na een vrij te besteden dag volgt er een reisdag en vandaag gaan we van Pula naar het uiterste puntje van het eiland Krk (spreek uit Kurk).

220528 cruiseschip cruiseschip in haven Pula

Op deze route ligt als bezienswaardigheid het oude centrum van het plaatsje Labin. Om er te komen moet je je camper een kilometer buiten de plaats op een parkeerplaats voor bussen en campers parkeren. Deze kilometer moet je dan ook weer teruglopen om bij het plaatsje te komen. Met de wetenschap dat de straatjes steil omhoog lopen en daarbij spiegelglad kunnen zijn, besluit Ellen deze onderneming niet aan te gaan. Paul gaat het wel doen.

220528 Labin I

Onderweg naar het plaatsje krijg je een mooie kijk hierop. Bij de VVV kan de wandeling omhoog beginnen.

220528 gladde steentjes

Het is behoorlijk uitkijken op die gladde steentjes, maar het gaat goed.

220528 Labin II 220528 Labin III 220528 Labin V220528 Labin IV

Zo naar boven klimmend, kom je door leuke straatjes en steegjes en helemaal bovenaan heb je een mooi uitzicht op de omgeving.

220528 omgeving Labin

Nu kan de terugtocht naar beneden beginnen. Het is en blijft een glibberige beweging en soms voelt Paul een begin van een schuivertje komen die hij toch keurig weet op te vangen. Weer beneden moet dan nog de kilometer terug worden gelopen. Er zijn nog steeds  mensen van de NKC-groep op de heenweg naar het dorp. Na de lunch gaan we verder richting het eiland Krk.

220528 Plomin 220528 steengroeve

Wij passeren het dorpje Plomin, dat midden in de bergen ligt. Ook komen we langs een steengroeve. Zo in de omgeving van Rijeka begint het te regenen. Het begint daarbij behoorlijk te onweren en af en toe zijn er venijnige windstoten. De wind komt vanuit de bergen loodrecht op de Adriatische Zee aan en stuwt het water omhoog. Dit geeft een heel bizar gezicht. Het gaat steeds harder regenen en als we bij de de voormalige tolbrug naar het eiland Krk komen, zien we dat bussen en motoren al niet meer over de brug heen mogen wegens de harde windstoten. Wij komen veilig bij de camping aan. Het laatste stuk is met flinke waterpartijen en modderstromen op straat. De regen en onweer blijven onverminderd voorduren. Je hebt nauwelijks kans iets droog achteruit de camper te halen. Ellen offert zich op voor het buitenwerk, want de camper moet echt goed op zijn plaats terechtkomen en de stroom moet worden aangesloten. De rest van de avond blijven we lekker knus in de camper. Voor morgen is er gelukkig minder regen voorspeld, als wij op excursie rond het eiland gaan..Door de aanhoudende regenbuien is de temperatuur behoorlijk gedaald. We voorzien ons dekbed nu toch maar van een binnenlaagje..