Zondag 29 mei 2022

29 mei 2022 - Krk, Kroatië

Het regent als we naar de bus lopen voor een excursie over het eiland Krk. Marina de gids heeft het programma iets aangepast vanwege de regen. We gaan eerst naar Rudine voor een bezoek aan de Biserujka grot.

220529 Biserujka grot I220529 Biserujkagrot II

Het is maar een kleine grot met druipsteen, waar de heen- en terugweg over hetzelfde pad gaat. Vlak bij de ingang ligt een replica van een holenbeer. Deze is in het verleden hier gevonden. De originele botten liggen in een museum. Als we de grot uitkomen is het droog geworden en begint zelfs de zon te schijnen. De temperatuur loopt snel op.

220529 droge muren

Op percelen langs de weg zien we veel muurtjes van allemaal losse opgestapelde stenen. De muurtjes doen dienst als grens tussen de grond van twee eigenaren, ze houden het vee van de weg en ze geven beschutting tegen de Bora wind.

220529 restaurant 220529 lekker eten

Het is tijd voor een warme lunch die we in Klimno in restaurant “Oleander” gaan nuttigen. Het smaakt echt verrukkelijk. Na de lunch vertrekken we naar Vrbnik, een klein dorpje op de berg, waar geen auto kan rijden. Het is een doolhof van allemaal kleine steegjes met keitjes als straatbedekking.

220529 smalste straat220529 enthousiaste gids Marina onze enthousiaste gids

Hier is het smalste straatje ter wereld, het heet Klancic en is slechts 43 cm breed. Het lukt ons allemaal om er doorheen te komen. We gaan nu verder met bus naar het stadje Krk, waar ook onze camping is. Wie de stadswandeling wil maken, stapt uit en gaat met de gids mee.

220529 chauffeur

De anderen worden met de bus naar de camping gebracht. Paul gaat met de gids mee. Krk was al in de Romeinse tijd een belangrijke nederzetting. De restanten van de Romeinse stadsmuren uit de 2e eeuw voor Christus zijn nu nog te zien.

220529 verdedigingstoren

De verdedigingstoren stamt uit de 12e eeuw.

220529 Krk 220529 doorkijkje

De kathedraal van Krk is van de 5e eeuw na Christus. Dan begint het weer te regenen.

220529 nat nat nat

De straten staan al gauw blank. Gelukkig is de chauffeur bereid om ons om half zes in Krk op te pikken. Wel zo fijn, want even voor half zes hoost het van de regen. Daarin wil je echt niet de hellingen naar de camping beklimmen. Later op de avond gaat het ook weer onweren.

1. Jantien:
    31 mei 2022
    Ondanks de regen is het genieten.