Woensdag 7 juni 2023

7 juni 2023 - Tournus, Frankrijk

We gaan vandaag wandelen in Tournus.

230607 overzicht abdij

We beginnen, lekker uitgeslapen, pas om kwart voor elf. Langs de Saône lopend, zien we vanuit de verte al de abdij boven de stad uitsteken. We moeten een lichte helling op om bij de VVV te komen. Zij hebben een zeer detailleerde rondleiding in het Nederlands. We volgen het voetspoor van Gerlannus.

230607 antiquiteitenwinkel

Meteen bij de VVV zien we dit heel oude antiquiteitenwinkeltje. We gaan eerst koffie drinken.

230607 Hotel Greuze 230607 Rue du Passage étroit 230607 straatje zo maar een straatje

We kijken buiten de poort bij Hotel Greuze en gaan dan echt aan de wandeling beginnen. We gaan door een heel nauw straatje Rue du Passage étroit naar Hôtel Dieu (oude ziekenhuis, nu museum) en dan naar het stadhuis uit de 18e eeuw.

230607 Hôtel de Ville 230607 Logis de l'Escargot

De architect hiervan is Gauthey, die ook de architect is van Canal du Centre, waar we nog een stuk van gaan fietsen. Tegenover het stadhuis staat het Logis de l’Escargot, zo genoemd vanwege de hoektoren, die de vorm van een slak heeft. We vervolgen onze tocht in de wijk Madeleine. Hier is vroeger een Romeinse nederzetting geweest. Men kan de karakteristieke vorm van die wijk nog zien. De hoofdstraat is doorsneden door loodrecht er op staande straten. Hier was een kamp waar legioenen zich konden bevoorraden. Aan deze hoofdstraat, Rue Désiré Mathivet staat de kerk Sainte Madeleine uit de 12e eeuw. Één van de zijstraten is Rue du Bac. Toen er nog geen brug was over de Saône, vertrok hier vandaag voor de oversteek een platbodemboot, “un bac”. Wij lopen door deze straat naar de Saône met de bij de bakker gekochte lunch. We hebben dan zicht op de haven.

230607 haven

Er komt een boot aan, die ook wil aanleggen, maar er is eigenlijk geen plaats. Dan schuiven er twee boten in, zodat de boot van de nieuwkomer er tussen kan.

230607 Madeleine

Na de lunch lopen we terug langs de kade om de Madeleine van de andere kant te fotograferen.  We gaan door Rue du Bac weer naar de hoofdstraat, die intussen van naam is veranderd.

230607 Logis de la Teste Noire

Bijna aan het eind staat Logis de la Teste Noire. Dit is een van de laatste vakwerkhuizen in Tournus.

Het is gebouwd in de vorm van een kraag, d.w.z. de eerste verdieping stulpt uit t.o.v. van de begane grond. Als er op deze manier werd gebouwd, was dat simpelweg omdat er een belasting betaald moest worden, die werd berekend op basis van de oppervlakte van de begane grond. De eigenaren probeerden zo op de eerste verdieping aan oppervlakte te winnen.

230607 abdijkerk

Wij lopen langs de achterkant van de abdij terug naar het begin van de route. Het is goed te zien dat de abdij Saint-Philibert een compact afgesloten geheel is in de stad. Ook al was de abt in de middeleeuwen tevens de heer van Tournus en leidde deze de wereldlijke stad. De monniken zelf leefden geïsoleerd.

230607 interieur kerk 230607 le cavalier

In de abdijkerk zien wij het middenschip uit de 11e eeuw, dat magnifieke pilaren heeft. Monniken uit Noirmoutier, die gevlucht waren voor de Noormannen, waren in de 10e eeuw al begonnen met de bouw. Achter de absis bevinden zich hele oude mozaïeken. Een deel stelt de Zodiak voor en een deel symboliseert de maanden. We drinken een Orangina en lopen dan terug naar de camping. Na een kop thee gaan we op de fiets boodschappen doen bij Auchan.