Zaterdag 17 juni 2023

17 juni 2023 - Beaune, Frankrijk

Vandaag gaan we op de fiets naar Beaune. We gaan een stadswandeling maken, die we zoals gewoonlijk bij de VVV op gaan halen. Het is al een hele toer om met de fiets bij de VVV te komen, want er is markt en dat is in Beaune een grote. Er is weinig ruimte om langs de markt te lopen, laat staan er met je fiets door te moeten. Bij de VVV kunnen we niet onze batterijen inleveren, want dat doen ze niet meer. Er is ook nergens anders een ruimte om batterijen of andere spullen in bewaring te geven. Dat betekent dus de fiets meenemen, wat soms logistieke problemen oplevert. In een wandeling maken trappen natuurlijk niet uit, maar met de fiets aan de hand wel. We moeten er een paar keer door terugrijden of omrijden. Wij worstelen terug over de markt om een route langs de remparts (wallen) te maken. Helaas zitten ook hier trappen en keren we daarom weer om. We bekijken de route dan maar van de andere kant.

230617 Maison Colombier

We komen bij Maison Colombier, een huis met een grappig traptorentje. Aan de overkant zien we de Notre Dame, daar komen we later nog. We lopen/rijden (ook hier is markt) naar de andere kant van de rempart. Terwijl Paul even boven op de rempart kijkt, herkent Ellen ineens de plek waar we zijn. Hier vlakbij is het begin van de Voie de Vigne (wijnroute) die we van de week gereden hebben.

230617 Marey

Op het pleintje bij de bibliotheek staat een beeld van Étienne Marey. Dit was een Frans fysioloog die beschouwd kan worden als de vader van de chronofotografie.

230617 Notre Dame II 230617 Notre Dame I

Dan komen we bij de achterkant van de Notre Dame. Het is een heel imposant gebouw. We gaan ook de kerk van binnen bekijken.

230617 Beffroi

Vanaf de Notre Dame lopen we naar de Beffroy en gaan we op Place Monge op een bankje zitten en eten daar wat lekkers ter gelegenheid van Wouter zijn verjaardag. Het kopje koffie ontbreekt gelukkig niet. Onder de bomen is het goed uit te houden. Dat dacht ook een schijtlijster die boven Ellen zijn gang ging. Gelukkig hadden we servetjes meegekregen van de bakker.

230617 middeleeuwse huizen 230617 mooi hek

Op Place Monge zien we heel veel middeleeuwse en Renaissance huizen. Na het uitrusten gaan we verder en tegenover chapel St. Étienne zien we een huis met hekwerk en vergulde monogrammen.

230617 Place Carnot

Ook op Place Carnot ruimt men nu de marktkramen op.

230617 kruittoren

We gaan weer een stukje de rempart op en zien dan de kruittoren. Ook hier steken trappen een spaak in het wiel. We keren daarom maar weer om.

230617 vakwerkhuis

Als we de rempart afkomen, zien we een prachtig vakwerkhuis. We rijden nu aan de buitenkant van de remparts over een tamelijk goed fietspad (gedeeltelijk nieuw geasfalteerd, dat rijdt als de TGV zo glad en snel).

230617 dak Château Beaune

Aan die buitenwal zit ook Château de Beaune met eveneens een mooi versierd dak (wij noemen ze nu gekscherend een Beaune-dak). We rijden aan de buitenkant door tot dat we bij de Arc zijn.

230617 Hôtel de Ville

Daar gaan we de stad weer in en zo komen we bij Hôtel de Ville. Dit is werkelijk een plaatje. We rijden door naar het hart van de stad met Hôtel Dieu en de VVV in de hallen. Dan gaan we proberen de achterkant van Hôtel Dieu te zien.

230617 detail dak Hôtel Dieu 230617 toren van Fransiscanen 230617 wasplaats

We rijden/lopen de rempart op en kunnen door een poortje een stukje van het dak zien. Achter ons op de rempart is weer een soort toren, le Tour de Cordeliers (Franciscanen-toren). Naast deze toren ligt de wasplaats in de Bouzaize. We rijden nog een keer over dat mooie fietspad om de stad uit te komen. Vlak bij de brug over de A6 staat een hele grote Leclerc. Daar worden de boodschappen gehaald. We rijden de laatste vier kilometer naar Savigny-les Beaune via de wijnroute. Met de “wandeling” erbij komen we vandaag aan 20 km.

1. Maaike:
    18 juni 2023
    Een feest van herkenning.
    Zo'n mooie stad.