Vrijdag 16 juni 2023

16 juni 2023 - Savigny-lès-Beaune, Frankrijk

We gaan onze rustdag goed gebruiken. We beginnen met een was te draaien. En na de lunch gaan we de stadswandeling door Savigny maken met behulp van het bij de VVV gekochte boekje.

230616 fontein

De wandeling begint bij de fontein. Deze fontein is geschonken door een inwoner van Savigny: Nicolas Fournier, het pleintje is later naar hem genoemd.

230616 kleine geschiedenis

Op het wijnhuis van het château staat een spreuk die betekent, 7 meter sergestof is net zo lang als 7 meter velours. De betekenis mag je zelf invullen.

230616 Mairie

Daarna komen we bij het gemeentehuis. Een weldoenster had een huis nagelaten waar een meisjesschool moest worden opgericht. Later werd dit een gemengde lagere school en in 1987 werd dit gebouw gemeentehuis.

230616 Monte-charge

Een straat verder vinden we een monte-charge. Met een hijsbalk werd de druivenoogst naar boven gehesen. Binnen onder de dakkapel bevonden zich de kuipen waar de druiven in gestort werden, zodat men niet zo zwaar hoefde te tillen.

230616 Maison Gombault

In een volgende straat vinden we Maison Gombault. De eigenaar liet dit bouwen en toen het in 1722 klaar was, overleed Gombault. Gombault was raadgever van de koning.

230616 doorkijkje 230616 Four banal

In de hoofdstraat vinden we naast een leuk doorkijkje, ook nog een oven voor algemeen gebruik. Nu wordt hij alleen nog maar gebruikt tijdens het Feest van het Brood.

260616 Mère Fontaine

Hierna rijden we naar Mère Fontaine. Vroeger was dit het enige waterpunt in het dorp. Deze fontein is opgetrokken in neogotieke stijl (uit de tijd van Napoleon III), rode baksteen afgewisseld met witte natuursteen.

2626016 Vieux lavoir 230616 kerktoren

Via een slangestraatje komen we bij de oude wasplaats. We rijden door naar de kerk van Savigny. De klokkentoren is uit de 12e eeuw, maar men heeft ook oudere delen gevonden uit de 7e eeuw. Men vond daar de brandsporen op van de Sarrasijnen die dit dorp overvallen hebben. Tijdens de Franse Revolutie werden het kruis en de klokken omgesmolten voor kanonnen en munten. Dezelfde vrijgevige Nicolas Fornier heeft de tijdklokken op de toren geschonken. De kerk is afgesloten voor publiek omdat er in 2007 enige schilderijen gestolen zijn. Men wil natuurlijk voorkomen dat dit nog eens gebeurd.

230616 Ruelle de l'Église

Het steegje naast de kerk werd door een inwoner met rozenbogen bekleed. Hij hield hier meer dan 40 soorten rozen, waarvan sommigen meer dan 50 jaar oud waren. Hij kreeg maar liefst 15 keer de eerste prijs van het departement voor de mooiste bloemen op een openbaar terrein. Het was een geliefd plekje om foto’s te maken bij huwelijk, eerste communie en klassefoto’s.

230616 Rue des Porches230616 Domaine de Villamont 230616 wijngaard

Door de Rue de Porches komen we bij Domaine de Villamont. Het huis is gebouwd in 1880 door Léonce Bocquet, die de eigenaar was van Château du Clos de Vougeot, een heel bekend wijnkasteel. Hij heeft bij Savigny de wijn op een hoger peil gebracht. Hij gaf het domein de naam de Villamont, een ridder van de orde van Jerusalem (een soort tempeliers) en een groot reiziger in de 16e en 17e eeuw. Deze heeft zich gevestigd in Savigny, waar een deel van de wijngaarden toen nog aan de orde van Jerusalem behoorde. Met het vernoemen van Villamont wilde Bocquet de herinnering aan deze man warm houden. Ook dit huis is in Napoleon III stijl gebouwd.

230616 Domaine Chandon 230616 leeuw 230616 schelpengrot

Van Villamont gaan we naar het Manoir, een elegant huis gebouwd in Lodewijk XIV stijl. Hier is gevestigd Domaine Chandon de Brialles, een directe afstammeling van de stichters van de champagnes van Moët & Chandon. Achter in de tuin van dit Manoir vinden we de schelpengrot en verder staan er veel beelden in de tuin. De schelpengrot bevat o.a. het beeld van Mercurius.

230616 tanneurs

Aan de Rhoin was een lavoir voor de leerlooiers (tanneurs) tegen de muur van het Manoir aangebouwd, de eigenaar van het Manoir was daar niet zo gelukkig mee.

230616 château

Tenslotte komen we langs het  kasteel van Savigny. Het kasteel is gebouwd voor een Hertog van Bourgondië (Eudes IV) in 1340. In dit kasteel zijn veel verzamelingen te vinden. Verder is het een wijnkasteel dat veel bezittingen heeft in de belangrijke wijnplaatsen zoals o.a. Pommard en Volnay. We hebben ons weer best vermaakt vanmiddag. Tegen half vijf rijden we terug naar de camping en deze keer helemaal langs het riviertje Rhoin. Het is weer een mooie dag geweest.

1. Maaike:
    17 juni 2023
    Wat een informatie en prachtige foto's.
    En wat een werk en energie om dat allemaal op de app te krijgen. Heel interessant allemaal.
    Bedankt Paul en Ellen.