Donderdag 15 juni 2023

15 juni 2023 - Savigny-lès-Beaune, Frankrijk

Vanwege de warmte gaan we vandaag vroeg op stap. In Savigny-les Beaune gaat Ellen bij de VVV vast de stadswandeling voor Savigny halen. De VVV-medewerkster is heel geïnteresseerd in ons routeboek en maakt daar foto’s van voor haar Hollandse collega hier in de buurt.

230615 Arc de Triomph

Wij fietsen naar Beaune en zien bij de entree naar de binnenstad de Arc de Triomph. Wij rijden er onderdoor en over de middeleeuwse kasseien rammelen we een stuk door de stad (Paul en en zijn fiets worden hier totaal niet vrolijk van) naar een park. Hier vragen we de weg, het blijkt nog niet het goede park te zijn, maar de mijnheer kan ons wel wijzen naar Parc la Bouzaize. Het is hier niet ver vandaan.

230615 la Bouzaize 230615 veloroute

We komen er langs een riviertje aan en zien dan ook meteen het begin van de Veloroute de Vigne, die wij nodig hebben om bij Meursault te komen. Het is heerlijk rustig fietsen door de wijngaarden en het stijgt voor ons niet al te heftig. We rijden eerst door Pommard en

230615 Volnay 230615 wijndomein

daarna door Volnay.

Uit deze wijndorpen komen de beste rode wijnen van de Côtes de Beaune. 560 hectare wijngaarden liggen aan de basis van maar liefst 56 verschillende premier cru’s.

We fietsen tot Meursault en drinken daar naast het kasteel, nu stadhuis, een kop koffie. Bij het cafétje hangt een grote foto van Louis de Funès. Hier bij het kasteel zijn in 1966 de opnames gemaakt voor de film “La grande Vadrouille”. We zitten nog een poosje op een bankje voor het kasteel en eten daar onze lunch op.

230615 Pommard

Dan rijden we terug langs dezelfde route door de wijngaarden en zien nu Pommard van een veel mooiere kant. Bij Parc la Bouzaize zien we een bordje waarop de fietsroute door de wijngaarden naar Savigny staat. Deze gaan we nu volgen. Het is een veel leukere route dan die we vanmorgen volgden. Bij de camper kunnen we lekker in de schaduw buiten zitten. We hebben vandaag bijna 34 km gereden.

1. Harrie:
    15 juni 2023