Zaterdag 30 september 2023

30 september 2023 - Chavaniac-Lafayette, Frankrijk

Vanuit le Puy-en-Velay rijden we naar Chavaniac-Lafayette om het gelijknamige kasteel te bezoeken.

230930 château buitenkant I

Als we er aankomen, is er maar weinig tijd om het kasteel nu nog helemaal te bezoeken. We maken wel alvast een begin. We krijgen een audiotour mee in het Nederlands, zodat alles goed te begrijpen is. Deze audiotour is bijzonder goed in elkaar gezet. We beginnen met een korte film over de levensloop van Lafayette.

Gilbert de Lafayette is hier geboren en werd al op tweejarige leeftijd markies omdat zijn vader overleed. Ondanks de Franse Revolutie is hij toch nog 77 jaar geworden. De liberale Lafayette werd op 18-jarige leeftijd al Vrijmetselaar en toen hij naar Amerika ging, leerde hij nog veel meer vrijmetselaars kennen, zoals Benjamin Franklin en George Washington. Hij trouwde op 16-jarige leeftijd met de 14-jarige Adrienne de Noailles (belangrijke familie aan het hof). Zij heeft haar hele leven Lafaytte met z’n idealen gesteund. Als hij weg was naar b.v. Amerika, bleef zij op het kasteel met de kinderen.

230930 muurschildering 230930 keuken

We beginnen op de benedenverdieping waarvan de wanden beschilderd zijn en we komen zo in de grote keuken met een enorme schouw. Met had in de 18e eeuw reeds koperen bakken met kranen om handen te kunnen wassen. De oven werd niet gebruikt voor het bakken van brood, maar wel voor het bakken van kleine gebakjes.

230930 schatkamer

Dan komen we in de schatkamer, tevens werkkamer van Lafayette. Deze kamer is beschilderd in Chinese stijl. Het zijn allemaal muurschilderingen. Nu lopen we terug naar de camper, want het is bijna twaalf uur en dan sluit het museum tot twee uur. Na de lunch staan wij om twee uur weer bij het kasteel op de stoep.

230930 geboortekamer

Wij gaan verder met de wandeling door het kasteel en komen boven in de geboortekamer.

230930 filosofenkamer 230930 dameskleding 1770230930 jachtkleding 1770

Vervolgens komen we in de salon van de filosofen. Hier werden literaire- en muzikale partijtjes gegeven. In deze zaal zijn ook prachtige kopieën van kleding van eind 18e eeuw te zien.

230930 salon

In de kamer hier aansluitend zien we de salon van Madame de Lafayette. Er hangen hier heel veel beschilderde papieren panelen. Achter een muur bevindt zich nog een rustkamertje voor Madame de Lafayette.

230930 tuin 230930 vijver 230930 château vanaf terras

We hebben nu het kasteel van binnen gezien en lopen naar de tuin. Er is een enorm hoogteverschil, zodat je veel trappen af moet en dus later ook weer op. De audiotour vertelt ook over de tuin alle bijzonderheden, vooral over welke bomen er in de tuin te vinden zijn. Er is zelfs een boom van het zaad dat mee geweest is met Apollo 14 op ruimtereis. Bij het 200-jarig bestaan van de Verenigde Staten van Amerika heeft men voor de tuin het zaad van de boom geschonken omdat Lafayette zulke goede banden had met de VS.

230930 rozentuin 230930 Lafayette en Washington

In de rozentuin vinden we een monument met de beeltenis van George Washington en Lafayette samen. We lopen terug naar de camper en rijden daarna naar La Chaise-Dieu, waar we bij het oude station onze camper neer kunnen zetten. We halen bij de VVV vast de wandeling en als we in de camper zitten te schrijven, komt als verrassing het toeristentreintje bij het station aan (die wij ook al in Ambert zagen).

230930 treintje

1. Jantien:
    2 oktober 2023
    Wat een mooi verhaal
  2. Lilian:
    6 oktober 2023
    wat n mooi kasteel en zo prachtig behouden