Zondag 1 oktober 2023

1 oktober 2023 - La Chaise-Dieu, Frankrijk

We boffen nog steeds met het weer.

231001 visitekaartje La Chaise-Dieu

In een heerlijk zonnetje gaan we met de fantastisch uitgevoerde wandelkaart van La Chaise-Dieu op pad.

231001 abdij + kerk

We zien vanaf de hoofdstraat het abdijcomplex met zijn torens. We beginnen met een stadswandeling langs de wallen. Er is nog maar weinig van over, maar je kunt goed zien waar ze geweest zijn.

231001 Port de la Coste 231001 torenpoort ND

Er zijn nog restanten overgebleven van Porte de la Coste en de Porte de Notre Dame. Daarna beginnen we met een wandeling door het stadsgedeelte.

231001 huis 12e eeuw

In de Rue de Caserne zien we een huis uit de 12e eeuw. Vooral de ramen van dit huis zijn erg mooi. Door een klein poortje heen komen we bij de stadspoort de la Coste en vandaar lopen we richting centrum en zien dan een huis met ramen in verschillende stijlen.

231001 oud huis VerschStijl 231001 gevel met lanterne

Aan een ander huis hangt een laterne. Nadat we bij de bakker onze lunch gekocht hebben, lopen we terug naar de camper om alvast de foto’s van vanmorgen binnen te halen en het verhaal van gisteren te verzenden. Tegen drie uur gaan we nog een keer op pad.

231001 zonnewijzer

Op de Place de l’Echo zien we een mooie zonnewijzer met een paar bijzondere cijferaanduidingen: 4 uur wordt aangeduid met IIII en 9 uur wordt aangeduid met VIIII. We lopen de enorme trappen op om de Saint Robert kathedraal te bezoeken. Ook hier heeft de Franse Revolutie toegeslagen, want veel gezichten en complete beelden zijn verdwenen.

231001 kerk interieur231001 orgel 231001 koorbanken 231001 Clemens VI

In de kathedraal valt het grote orgel op, maar ook de vele houten koorbanken van de monniken. Midden tussen de koorbanken bevindt zich een liggend beeld van paus Clemens VI.

231001 Danse macabre 231001 engeltjes

In de noordelijke zijbeuk bevinden zich 3 fresco’s voorstellende de Danse macabre. Een bijzonderheid van dit klooster: Richelieu is zelfs nog abt van dit klooster geweest. Heel verfijnd is een boog versierd met allemaal muzikale engeltjes. Hierna gaan we wat drinken op het dorpsplein.

231001 lekker biertje

Paul probeert een streekbiertje. Met dit weer smaakt dat uitstekend.