Zondag 1 mei 2022

1 mei 2022 - Charmes, Frankrijk

Voor het ontbijt halen we verse croissants en voor Sander zijn verjaardag lekkere éclairs. Iets voor elven vertrekken wij van de camperplaats naar Charmes, iets zuidelijker aan de Moezel. De camperplaats “Port de Plaisance” is erg mooi gelegen aan Canal de Vosges.

220501 CP Port Plaisance

Op de foto zijn mooi de verschillende kleuren van de bomen te zien. We houden vandaag eigenlijk een rustdag, zodat we maar een “klein” wandelingetje willen maken.

220501 brug met water

We lopen over een bruggetje en hebben dan mooi zicht op een andere brug. We moeten een stel trappen op om bij de grote brug over Canal de Vosges te komen. Hier heb je mooi zicht op de ooievaars die in twee nesten in de bomen van de CP huizen.

220501 ooievaar 220501 vlucht ooivaars

Er circuleren in de lucht ooievaars, we tellen er meer dan acht.

220501 muurschildering

We kijken bij de bakker of die morgen open is en zien dan op de muur van de winkel een prachtige schildering met daarop ook de camperplaats. Bij navraag in de pizzeria horen wij dat zij op de maandag gesloten zijn. Wij veranderen onze plannen en gaan hier vanavond eten.

220501 geglazuurd dak

Ons oog valt op een leuk geglazuurd dakje. Dat is voor ons de eerste uit de komende streek.

220501 Art Nouveau 220501 detail gebouw

Op de volgende hoek staat een prachtig Art Nouveau huis. Dat kun je goed zien aan de versieringen aan het huis.

220501 waarschuwing schotel

Van de CP komt een camper aanrijden met zijn schotel nog uit. Wij gebaren wild naar de bestuurder, zodat hij stopt en wij vertellen hem dat zijn schotel nog uit staat. Het kost hem echt veel moeite om de schotel in te laten klappen.

220501 watermolen

We lopen een bruggetje over en zien water onder een huis doorstromen, het blijkt een watermolen te zijn. We lopen Rue moulin in en worden daar verwezen naar Ecomusee Battant.

220501 Ecomusee Battant

Het is wel een eind lopen, blijkt achteraf. Maar goed, als je er aan begint, maak je het ook af. Als we van het eten terugkomen praten we met Belgen die net zijn aangekomen. De waterpomp van hun anderhalf jaar oude huurcamper doet het niet meer. Paul denkt dat het misschien de zekering wel kan zijn. Daar het ook een Fiat Buscamper is waar het euvel zich voordoet, haalt hij het schema van het elektroblok (zekeringenkast voor het campergedeelte) erbij en kijkt onder welke zekering de waterpomp valt. De bewuste zekering wordt nagekeken en inderdaad is deze zekering gebroken. Na het plaatsen van een reservezekering doet de waterpomp het weer. De Belgen zijn hartstikke blij dat het klusje zo makkelijk geklaard kon worden en nodigen ons uit voor een biertje en een wijntje.