Maandag 2 mei 2022

2 mei 2022 - Charmes, Frankrijk

220502 broodtas

Het laatste stukje brood heeft een aparte vorm. Door de grote luchtbel in het deeg, kun je er een handtasje in zien. Na de lunch gaan wij fietsen op het fietspad tussen Canal de Vosges en de Moezel in.

220502 camperplaats 220502 bomen langs kanaal  220502 soort Acer220502 naambordje boom

Al snel zien we aan de overkant onze CP liggen. Langs het fietspad staan heel veel verschillende bomen, allemaal met hun naam erbij. De meest rechtse boom is een soort acer, deze wordt in Frankrijk “Erable Pannache” genoemd.

220502 rups

Over het fietspad kruipt een grote rups van wel 7 – 8 cm, wat moet dat een grote vlinder worden.

220502 sluis 220502 bruggetje Op onze tocht langs dit kanaal passeren we 5 sluizen en bij de zesde sluis draaien we om voor de terugtocht. Bij de zesde sluis zien we een bruggetje met een mooie weerschijn in een zijarm van de Moezel. Het kanaal gaat met een brug over deze zijarm heen.220502 stroomversnelling 220502 kanalen en Moezel

Op de terugweg komen we weer langs een stroomversnelling waar stroom opgewekt wordt door het water van de Moezel.

220502 boot in sluis

Er vaart een Frans bootje op het kanaal. Wij halen hem in en wachten hem op bij de volgende sluis. Daar volgen we het hele schutproces. Na 21 km gefietst te hebben, komen we terug op de CP. Even later kunnen we naar de Fransen zwaaien als ze op hun boot langskomen.