Dinsdag 3 mei 2022

3 mei 2022 - Charmes, Frankrijk

Omdat de VVV zondag en maandag gesloten was, gaat Ellen er vandaag naar toe. Ze krijgt een heel pak informatie mee, vooral fietsroutes. Daar we maar voor twee dagen hier betaald hebben, proberen we aan de automaat twee dagen bij te boeken. Het is plug and play en zowaar lukt het in één keer. Zelfs de overgebleven tijd (+/- 30 minuten) komt er keurig bij op te staan. Voor de lunch fietsen we eerst naar de Lidl, zo’n 1.5 km verder. Na de lunch (met lekker vers brood) gaan we beginnen aan fietsroute nr. 2, waarvan aangegeven staat dat deze gemakkelijk tot middelmatig te doen moet zijn. Niets is minder waar, want na 5 km gaat het wel zo steil naar boven toe dat het zelfs met de electrische fiets voor Ellen niet te doen is.

220503 Brantigny I 220503 Brantigny II

Dit is na het dorp Brantigny, dat we nu van voor en van achteren gezien hebben. Daarom keren we maar om en rijden terug naar Charmes om via de sluis op het fietspad langs het kanaal de andere kant op te fietsen dan gisteren. We komen nu van de hel in de hemel. Het rijdt heerlijk zo langs het kanaal.

220503 Canal des Vosges II 220503 Canal des Vosges I

Het ziet er ook prachtig uit in dit stuk. Bij de zesde sluis is het bewust vervallen sluiswachtershuis nu een thuis voor de vleermuizen.
90% van deze soort vleermuizen, die hier woont, is de laatste vijftig jaar verdwenen, mede door het gebruik van pesticiden in de landbouw. Daardoor kunnen zij minder insecten eten (een vleermuis moet per dag de helft van zijn gewicht eten om te overleven). Verder zijn hun woonplaatsen verdwenen door het kappen van oude bomen, het isoleren van zolders en het afsluiten met gaas van klokkentorens.
Wij keren bij deze sluis om en zien dat het ineens een stuk donkerder is geworden. We houden het dan ook niet helemaal droog. De bui barst pas echt los als we in de camper zitten. De bui duurt lang en na een half uur schijnt de zon weer.