Woensdag 4 mei 2022

4 mei 2022 - Charmes, Frankrijk

We staan vandaag al vroeg op. We moeten met alle campers om negen uur op het asfalt gaan staan, omdat ze het complete grasveld willen maaien.

220504 gras maaien

Na drie kwartier is de klus geklaard en kunnen we de camper weer op onze plek terugzetten. Na de lunch gaan we met de fiets de bezienswaardigheden van Charmes bekijken. Sommige bezienswaardigheden zien we al vanaf de CP, zoals de wasplaats, de geitenbrug en een stukje vesting.

220504 deel stadswal 220504 vervallen brouwerij

Wij rijden naar de restanten van een stadswal waar tegenover een oude bierbrouwerij staat.
Door fusies is de brouwerij die in 1864 door Hanus gesticht werd, later de Kanterbrau geworden. De afdeling van Charmes sloot in 1971 zijn poorten en er kwamen 140 arbeiders op straat te staan.
De schutspatroon van de bierbrouwers is St. Arnould. Een beeld van St. Arnould staat op de hoek van een huis.
Deze is schutspatroon geworden nadat hij het wonder verricht had, toen er geen eten of drinken was tijdens een processie, bier te laten vloeien, zodat iedereen zijn dorst kon lessen, deze en de volgende dag.

220504 St. Arnould 220504 1914-1918

Voor de kapel Notre Dame de Grâce staat een monument voor WOI.

220504 stadswapen nieuw 220504 oude stadswapen oud

We rijden door naar het gemeentehuis waar een gemeentewapen boven de deur hangt dat niet helemaal conform het originele wapen is. Maar men heeft het sindsdien wel gehandhaafd voor alle officiële gebouwen en straten.
Het wapen van Charmes: op een blauwe achtergrond houdt een zilverkleurige hazewindhond-vrouwtje in haar poten het goudkleurig kruis van Lorraine.

220504 Maison du Chaldron 220504 weerwolf gargouille

Nu komen bij Maison du Chaldron. Het wordt ook wel het huis van de weerwolven genoemd door de gargouilles die het huis rijk is.
Hier tekenden kardinaal Richelieu en Karel VII in 1633 een akkoord dat Nancy aan Frankrijk gaf.

220504 beelden op St.Nicolas  220504 Hertog Antoine 220504 Jeane en Therèse

In de straat tegenover Maison de Chaldron staat de St.Nicolas kerk van eind 15e eeuw. De toren is in WOII verwoest en in de 50er jaren herbouwd. De beelden op de toren zijn in Art Nouveau stijl gemaakt door Lambert Rucky, dezelfde maker als die van het beeld van St. Arnould. In de kerk bevindt zich het praalgraf van Hertog Antoine. Jeane d’Arc en Therèse van Lisieu staan gezusterlijk naast elkaar in een zijkapel. Even buiten Charmes gaan we bij Leclerc boodschappen doen. We zitten buiten nog even in de zon, maar dat is na een klein half uurtje over. Er komt onweer en het regent behoorlijk.