Donderdag 5 mei 2020

5 mei 2022 - Épinal, Frankrijk

We verhuizen van Charmes sur Moselle naar Épinal, ruim 25 km naar het zuiden. We staan hier op een campingparc van Étapes. Wij rijden na de lunch de berg af naar het centrum en halen zoals gewoonlijk bij de VVV een stadswandeling. Het zijn er zowaar twee.

220505 St. Maurice exterieur 220505 St. Maurice exterieur II 220505 St. Maurice interieur

De basiliek St. Maurice is de eerste bezienswaardigheid die we bezoeken. In 1050 stond hier al een kerk, die steeds verder is uitgebreid.

220505 Maria 220505 Jeanne d'Arc

Aan de buitenkant hangt een mooi Mariabeeld en aan de achterkant zijn vijf fraaie uitbouwsels gemaakt. In de kerk zien we een heel ander beeld van Jeanne d’Arc als normaal. Hier is zij afgebeeld als boerenmeisje met een spintol. We fietsen naar Place des Vosges.

220505 Place des Vosges

Dit was vroeger het economische en politieke centrum van de stad. Het is nog steeds een ontmoetingsplaats met vele culturele activiteiten. De gebouwen om dit plein heen dateren van de 13e tot de 20e eeuw.

220505 3 soorten arcades

Op de foto zien we arcades van links naar rechts uit de 14e, de 16e en de 13e eeuw.

220505 apotheek 220505 bloemen apotheek 220505 beeld apotheek

De apotheek op de hoek is gebouwd in 1903 in Art Nouveau stijl vol bloemen en vrouwenkopjes.

220505 Rue de la Maix

Wij komen via een zijstraat in Rue de la Maix, bekend door zijn talrijke restaurants.

220505 tromp l'oeuil

Als we deze straat uitlopen, zien we een tromp l’oeuil op de parkeergarage. Hier vinden we ook de toegang naar de kasteelruïne, wij kunnen er met de fiets niet in en rijden nu vanaf het eind van de route terug naar de andere kant van het park.

220505 Dames Chanoinesses

Bij het museum du Chapitre zien we een schildering de Dames Chanoinesses. Dit waren vaak adelijke dames die naast het klooster hun woning hadden en buiten het klooster een geestelijk leven leiden. Ook hier komen we niet verder, zodat we een bredere straat nemen om bij de Chinese toren te komen.

220505 Chinese toren

Dit is een toegangstrap tot het park van de kasteelruïne, ook deze toegang dus niet geschikt voor fiets. Als we op de terugweg de berg weer oprijden zien we nog een toegangsweg naar het park, maar ook deze is zo steil, dat wij onze knieën er niet aan wagen. Bij het sportpark naast de CP spreken we een inwoner die ons vertelt dat het pad naast de camperplaats ook naar het kasteelpark leidt. Wij volgen het pad. Maar de weg die volgt op het pad gaat weer naar beneden, zodat wij naar de ruïne toch weer te veel moeten klimmen. We laten de ruïne voor wat die is en rijden het laatste stukje terug naar de CP. De donkere wolken die boven ons hingen, hebben geen regen gebracht.