Zondag 18 september 2022

18 september 2022 - Paray-le-Monial, Frankrijk

We gaan vandaag verder met patrimoindag. Wij rijden eerst naar het mozaïekmuseum, maar dat is pas vanmiddag open. Dan rijden we naar een wijk uit de 30er jaren, waar de arbeiders van de keramiekfabriek en de spoorwegen gehuisvest werden. In deze wijk heeft men een groot schoolcomplex in Art Deco stijl gebouwd.

220918 school uit 1937 220918 school uit 1937 II

Het complex bevat een kleuterschool, een meisjesschool, een jongenschool en een bibliotheek. Dit gebouw ziet er van buiten geheel symetrisch uit.

220918 Église Sainte Margaretha-Marie 220918 Kruiswegstatie

Achter dit complex staat een Art-Deco kerk van Sint Margaretha-Marie. Binnen vinden we gestyleerde kruiswegstaties. Wij vinden de kerk van binnen eigenlijk helemaal geen Art-Deco, waarschijnlijk is deze kerk opnieuw ingericht. We rijden nu naar de jachthaven en zijn blij dat we dat fietsend doen, want de afstanden zijn toch wel behoorlijk. Achter de jachthaven is een camperplek. We bekijken deze en houden hem in gedachte voor het geval dat we hem nog nodig hebben. Om bij Chapelle N–D de Romay te komen, moeten we nu echt aan de klim.

Deze kapel is gebouwd bij de steengroeve  waar de stenen voor de basiliek in de 12e eeuw werden uitgegraven. De arbeiders gebruikten deze kapel. In de 19e eeuw werd de kapel een respijtkapel, waarvan talrijke ex votobordjes getuigen. Men bracht hier de doodgeboren zuigelingen om hen in staat te stellen tijdelijk tot het leven terug te keren, zodat ze gedoopt konden worden voordat ze begraven werden.

220918 N-D 13e eeuw 220918 Glas-in-lood Notre Dame de Romay

Er is ook, goed beschermd aan de muur, een standbeeld van de heilige Maagd uit de 13e eeuw. Buiten vinden we een bron bekend om de wonderbaarlijke genezing van oogziekten.

Na ons brood opgegeten te hebben, rijden we naar de tuin van Sint Hugues. Hier staan meer dan 500 rozenstruiken, helaas nu bijna allemaal uitgebloeid.

220918 wachttoren 220918 mozaïek bij Plantsoen van 19 maart 1962

Een beetje achteraf vinden we in deze tuin de toren van de ringmuur. Hier heeft vroeger de stadsmuur gestaan. Vervolgens rijden we naar Plantsoen 19 maart 1962. Hier staat een muurversiering in mozaïek voorstellende het architecturale, industriële en het economische erfgoed van Paray-le-Monial. We rijden terug naar de camper voor een kop thee en om wat uit te rusten, voor we naar het mozaïekmuseum kunnen gaan. Er is een mooie tentoonstelling van Martin Cheek. Hij heeft veel dieren in zijn moderne werken verwerkt.

220918 eentjes mozaïek

De achtergrond is meestal mozaïek aangevuld met speciaal gemaakte glasstukken. We krijgen een video te zien over het mozaïek maken. Het commentaar is weliswaar in het Frans, maar er wordt langzaam en duidelijk gesproken, wij kunnen het goed volgen. De mevrouw van dit museum wijst ons erop dat er in Tour de St.Nicolas ook een tenstoonstelling is van mozaïek. Dat vinden we leuk en gaan er dan naar toe.

220918 mozaïek 220918 roset voormalige St. Nicolaaskerk

De werken op deze tentoonstelling zijn veel abstracter, daar moet je wel van houden. Paul gaat met een steile trap naar boven en ziet daar een prachtig glas-in-lood raam. Heel verheugd zijn we als we merken dat het stadhuis voor een bezoekje open staat. We worden uiterst vriendelijk ontvangen.

220918 Pierre Jayet 220918 Faëncerie Charolles 220918 beeld trouwzaal

In de trouwzaal zien we, net als aan de buitenkant, in de muur gebeeldhouwd de portretten van Pierre Jayet en zijn vrouw, de koopman waarvan het huis oorspronkelijk was. Het porselein in de vitrinekasten komt uit Charolles. Er staan ook nog wat houten beelden. Het poortje bij de trap vertoont een accolade, dat betekent dat de binnenkant van dit huis echt uit de middeleeuwen stamt. (de buitengevel is uit de Renaissance-tijd).

220918 kamer burgemeester

Paul gaat boven de kamer van de burgemeester bekijken. Ook de zaal waar de commissievergaderingen gehouden worden, mag er zijn met de ruitjes van flessenglas. We rijden dan terug naar de camper. Ook deze dag was uiterst interessant. De 40 km extra rijden heeft ons 2 hele leuke dagen bezorgd. Bourbon-Lancy  hadden we bovendien al eens eerder bezocht. In Paray-le-Monial waren we nog niet geweest.

1. Jantien:
    21 september 2022
    Weer een top dag voor jullie
  2. Lilian:
    28 september 2022
    zo zie je maar dat een andere route je ook op hele mooie plekken brengt