Zaterdag 17 september 2022

17 september 2022 - Paray-le-Monial, Frankrijk

We willen vandaag gaan genieten van Patrimoindag in Bourbon-Lancy. We rijden daarvoor naar de camping van Bourbon-Lancy, maar tot onze stomme verbazing is deze camping complet, oftewel helemaal vol. Dat hebben we dit jaar in Frankrijk nog niet meegemaakt. Nu moeten wij gaan zoeken naar een volgen de plaats met een interessante Patrimoindag. Wij komen zo uit bij Paray-le-Monial, dat zo’n 40 km verder ligt. Hier is er nog genoeg plek op de camping. We drinken een kop koffie en gaan daarna meteen op weg naar de stad, Een mooi pad langs het riviertje Bourbince brengt ons midden in de stad. De VVV is nog niet open, zodat we zelf vast beginnen met de Basiliek het Heilig Hart.

220917 Basiliek Heilig Hart en klooster

Het begin van deze basiliek en klooster stamt uit de 11e eeuw. Daarna wordt het gebouw aan de orde van Cluny gegeven. De abt bouwt in de 12e eeuw met gebruik making van delen van de oude kerk een nieuwe basiliek. Vandaar de twee verschillende torens.

Omdat de VVV nog niet open is, rijden we de stad in om iets te eten. Een gewone bakker vinden we niet, en we doen ons tegoed aan een lekkere pannini. Bij de VVV krijgen we heel wat informatie over Paray en de Patrimoindagen.

220917 bruiloftsauto220917 hoera een bruiloft

In de basiliek zijn de voorbereidingen bezig voor een trouwerij later in de middag. Wij komen deze trouwerij ook bij het stadhuis tegen en later weer bij de kerk. Wij gaan met de fiets verder om Parc des Chapelains heen om bij Musée du Hiéron te komen.

220917 Musée du Hiéron 220917 Het laatste avondmaal

Dit museum uit de 19e eeuw heeft een gemengde architectuur waarvan de dakconstructie met metaal en glas geïnspireerd is op het werk van Eiffel (die van de Eifeltoren). Dit museum herbergt twee millennia geschiedenis van het christendom. Sinds 2005 ligt hier een nationale schat: La Via Vitae (1904) van de goudsmid/-juwelier Joseph Chaumet. Dit uitzonderlijke en kostbare werk van 3 bij 3 mtr is een gigantisch juweel samengesteld uit 138 beeldjes van goud en ivoor die de scenes van het leven van Christus vertegenwoordigen.

Tegenover het museum staat de Jezuïeten-kapel La Colombière.

220917 Mozaïek Chapel de La Colombière

Het bevat schitterende mozaïeken en glas-in-lood ramen. We rijden door tot aan het stadhuis.

220917 Hôtel de Ville 220917 Saillant detail 220917 Gezellig druk

Dit is een Renaissance pand, gebouwd op oudere  fundamenten. In de voorgevel zijn heel heel ornamenten gebeeldhouwd, alles onder invloed van Italiaanse kunst. Het plein voor het stadhuis is gelegd in Italiaanse terrazzo-stijl. Op dit plein wordt nu musettemuziek gezongen en wat gedanst. Het is er gezellig druk. Het thema van deze Patrimoindag is de jaren ’30.

220917 kleding jaren '30 220917 Jaren '30 bus 220917 oude tractor

Je ziet veel mensen in de kleding van die tijd lopen. Ook de vervoermiddelen uit die jaren zijn van stal gehaald en je kunt er een ritje mee door de stad maken. Er rijden ook tractoren uit de jaren ’30. Als laatste komen we bij een afgezette straat die vol staat met voornamelijk Citroëns uit de dertiger jaren.

220917 Allemaal Citroëns 220917 Echt een oudje

André Citroën zou, als hij dit had gezien, verrukt zijn geweest. Moe en voldaan gaan we terug naar de camping. Als we op de brug over La Bourbince rijden, zien we ineens de basiliek in het water weerspiegelen. Je zou gek zijn, als je deze kans zou laten lopen om zo’n mooie foto te kunnen maken.

220917 Basiliek het Heilig Hart

1. Maaike:
    18 september 2022
    Ja wat een mooie foto.En een mooie stad. Jaren geleden hebben we hier ook rondgewandeld. Wat leuk zo’n 30er jaren feest met al die kostuums en auto’s.
  2. Jantien:
    18 september 2022
    Een mooie foto en wat een leuke dag.