Vrijdag 16 september 2022

16 september 2022 - Gannay-sur-Loire, Frankrijk

We doen het vanmorgen rustig aan en pas tegen half twaalf vertrekken we richting Gannay-sur-Loire. We steken nu tussendoor, zodat we maar 21 km hoeven te rijden. Als we het op de fiets hadden gedaan volgens de route uit ons Bourgondïë boek, was het bijna 40 km geweest. Omdat er bij de Halte Nautique (haven bij Gannay) niets vermeld staat voor campers, vragen we het even na bij het restaurant hier schuin tegenover. Wij mogen hier met de camper staan. Bij het restaurant moeten we toch al zijn om voor vanavond te bespreken (we gaan lekker kikkerbilletjes eten en men komt van heinde en ver om hier van te genieten). We hebben het hier vier jaar geleden ook zo gedaan. Na het lunchen nemen we de fiets en rijden 4,5 km naar het begin van onze eigenlijke route. Vandaar rijden we naar Devay, het eindpunt van gisteren, met dien verstande dat we die steile helling van de andere kant ook niet pakken.

220916 Loire bij St. Hilaire

De weg leidt ons door de uiterwaarden van de Loire, waar in tegenstelling tot ’s zomers, nu wel meer water in staat. Vlak bij St. Hilaire komen we op de dijk naast de Loire te rijden. De rivier is hier behoorlijk breed en gevuld.

220916 houten beelden 220916 Bor de wolf 220916 arend

Langs de Loire is een picknickplaats die versierd is met houten beelden.

220916 bloemenfiets

We rijden door St.Hilaire heen en zien aan de andere kant van het dorp een fiets versierd met bloemen. Wij vervolgen onze weg door uiterwaarden en smalle weggetjes omzoomd met allerlei struiken naar ons eindpunt. De wind is behoorlijk aan het aanzwellen. Het wordt ook wat donkerder, maar we houden het droog. Na 39,5 km zijn we bij de camper terug.