Zondag 27 augustus 2023

27 augustus 2023 - Ambert, Frankrijk

We worden weer met regen wakker. Maar gaandeweg de ochtend lost deze bui op. Zo tegen twaalf uur lopen wij naar het centrum van Ambert om onze derde wandeling te maken. We beginnen eerst met een kop koffie.

230827 bankgebouw 230827 Jugendstil huis

Tegenover het bankgebouw dat eergisteren op de foto ging, staat nog een ander fraai bankgebouw. De huizen aan de straat naar het station zijn rond 1900 gebouwd. Vandaar dit Jugendstil (Art Nouveau) huis.

230827 station Ambert

Dan lopen we tegen het station aan. Sinds 1850 had Ambert gelobbyd voor een oost-west spoorwegverbinding, zodat men met hun handel o.a. St. Etienne en Lyon kon bereiken. Het werd echter een lijn noord-zuid Vichy – Le Puy. Ondanks dat kwamen er aan deze kant Industrieterreinen en huizen. Het station werd geopend in 1885. In 1980 sloot deze lijn en bleef er alleen een toeristisch treinje over van Ambert naar La Chaise – Dieu.

230827 Val Dore

Hier kunnen we de rails oversteken om bij het recreatiepark Val Dore te komen, behorend bij onze vierde wandeling. We willen ook nog naar de dolmen achter het Boulognebos. Als we nakijken hoeveel km lopen dat daar naar toe is, blijken het nog 3,5 km te zijn. En bovendien gaat het pad met een steile helling dwars door het bos. Op de kaart ziet het er uit alsof het hooguit 500 mtr. is. De afstand en de helling staan ons tegen, zodat wij teruglopen naar de stad. Dan komt net het toeristentreintje bij het station aan. Boffen wij even. We lopen er gauw naar toe.

230827 toeristentreintje 230827 Vialatte

De trein blijft nog even staan, zodat wij hem goed kunnen fotograferen en filmen bij zijn vertrek. We komen nu weer op onze derde wandeling terecht. Even buiten het station staat een buste van Alexandre Vialatte. Hij was een column-schrijver, novelist en hij was vertaler van boeken van Kafka, Nietzsche, Brecht, Goethe en Thomas Mann.

230827 Laatste Avondmaal

We lopen daarna naar de kerk Sint Jan om daar de foto van het Laatste Avondmaal over te doen. We zijn nu klaar met onze wandelingen en lopen terug naar de camping, waar we iets over drieën aankomen en dan bijna niets van de GP van Zandvoort gemist hebben. Er tussendoor wordt er ook gekeken naar de EK-finale hockey mannen tussen Nederland en Engeland.