Dinsdag 10 oktober 2023

10 oktober 2023 - Maastricht, Nederland

Na een goede nachtrust vertrekken we uit Sankt Vith om naar Maastricht te rijden. Daar willen we gewoon wat ronddwalen zonder vast plan. De reis verloopt voorspoedig en om  kwart voor twaalf uur bereiken we de CP van Maastricht. De incheckautomaat werkt naar behoren en zonder problemen kunnen wij met onze pinpas gewoon betalen. En ook je voor stroom aanmelden, is een fluitje van een cent. We besluiten om met de bus naar Maastricht te gaan. De bushalte is pakweg zo’n 150 mtr van de CP vandaan, dat valt dus mee. De bus is van de Belgische maatschappij Lijn, en je kunt daarom geen gebruik maken van je Nederlandse OV pas. We stappen uit bij de bushalte vlak bij de Markt en lopen zo de stad in. We hebben onze zinnen op een broodje vis gezet en we weten nog precies waar we die moeten halen.

231010 stadhuis 231010 t.o. Dinghuis

Op een bankje op de Markt eten we de broodjes op en hebben dan mooi zicht stadhuis. Dan kunnen we aan onze slentertocht beginnen. Tegenover het Dinghuis (waar vroeger de Poesjenellekelder zat) zien we een leuk relief in de muur. Daarna komen we bij basiliek van Onze Lieve Vrouwe met ernaast de Merodekapel, nu gewijd aan Maria Sterre der Zee. De basiliek ga je binnen via de Merode kapel.

231010 gebrandschRm 231010 koepel in O.L.V. Sterre der Zee 231010 orgel 231010 legende Sterre der Zee

De basiliek heeft vele mooie gebrandschilderde ramen, de meeste modern. De koepel in de kerk is ingelegd met mozaïek. De deuren van het orgel zijn geschilderde panelen, die ook gesloten kunnen worden. Er bestaat een legende over Maria Sterre der Zee en die is fraai uitgebeeld in een soort kijkkast.

231010 Art Nouveau gebouw

Tegenover de basiliek staat een huis in Art Nouveau stijl  dat is gebouwd voor de Geldersche Credit Vereeniging.

231010 huis jeugdjaren André Rieu 231010 1e stadsommuring

We komen zo bij de Jeker en zien bij een van de armen van de Jeker een huis waar André Rieu een groot deel van zijn jeugd heeft door gebracht. We gaan nu eerst onze dorst lessen bij een caféetje aan de oudse stadsommuring.

231010 Faliezusterklooster 231010 pesthuis 231010 Helpoort

Als we naar de Helpoort lopen, komen we eerst langs het voormalig Faliezusterklooster. Tegenover de Helpoort, waar wij vervolgens terecht komen, staat het Pesthuis.

231010 basiliek van Onze Lieve Vrouwe

Daarna gaan we via de Stokstraat weer terug en zien dan de andere kant van de basiliek. Bij de bushalte aangekomen, zien we dat er net twee bussen achter elkaar zijn geweest en dat de volgende pas over drie kwartier komt. Dat is ons te gek om daar op te wachten. We gaan daarom maar lopen en die 2,5 km kan er ook nog wel bij. De bus komt op dezelfde tijd als wij bij de CP. De piep is dan echt wel leeg.

1. Lilian:
    11 oktober 2023