Dinsdag 11 april 2023

11 april 2023 - Hoedekenskerke, Nederland

Na een geanimeerd gesprek met Peter de eigenaar, verhuizen we naar Hoedekenskerke. Iets voor ’s-Gravenpolder zien we de nieuwe elektriciteitspalen, nu met draden. Het zijn er veel meer dan aan de stalen masten.

230411 mooi lijnenspel

Het geheel ziet er veel gestyleerder uit. De CP die we uitgekozen hebben, ligt naast het getijdenhaventje van Hoedekenskerke. Er mogen en kunnen hier 5 campers staan. Je moet even bellen om contact met de havenmeester te krijgen. Dit contact is allerplezierigst en we krijgen antwoord op onze vragen. De twee havenmeesters zijn vrijwilligers, maar erg enthousiast. Daar het mooi weer is, stappen we na de lunch meteen op de fiets. We rijden langs de Westerschelde naar ’s-Gravenpolder.

230411 St. Maartenskerk

Daar fotograferen we de St. Maartenskerk. Bij het opzoeken voor de naam van de kerk, zien we dat de spits op de toren nu ontbreekt. Daarna is Nisse aan de beurt. We komen langs een hek van een oud landgoed.

230411 vergane glorie 230411 Grote- of Mariakerk

Dit draagt het wapen van het dorp Nisse. Dit hek is wel het enige dat over is van het landgoed. Verder is er van het landgoed niets meer te herkennen. Rondom de Grote- of Mariakerk staan de huizen weer gebouwd in een ring. De toren van de kerk heeft een grappig bijtorentje. Als we verder rijden, zien we bij de dijken overal borden staan, dat het bloemendijken zijn. Deze dijken trekken veel insecten aan, waardoor er weer andere dieren op af komen die insecten eten. Dan zien we tot onze schrik dat de batterij van Ellen haar fiets bijna leeg is, eerder dan verwacht. Dat betekent dat we nu langs de korste route naar huis rijden.

230411 stoomtrein

Voordat we bij Hoedekenskerke binnenrijden, zien we “De Buffer” een terrein met een station voor de stoomtrein van Goes naar Borsele, modelspoorbaan en een parkje met speeltreintjes. Ondanks het inkorten van de route fietsen we toch 33 km.