Dinsdag 13 juni 2023

13 juni 2023 - Montceau-les-Mines, Frankrijk

Omdat we gisteren zo abrupt vanwege de naderende onweersbui naar de camper gereden zijn, gaan wij vandaag nog een keer naar het oorlogsmonument. We nemen nu foto’s van de reliefs die op het monument staan.

230613 monument III

De soldaten maken een loopgraaf. Bourdelle maakt een verbinding tussen het houtwerk en de mijnbouw hier in Monceau.

230613 monument I

Een soldaat komt thuis. De twee vrouwelijke figuren dragen kleding die doet denken aan die van koolsorteerders met hun hoofdkap en hun rietenmand voor het sorteren van de steenkool.

230613 monument II

De gevleugelde voorstelling van het vaderland houdt een laurierkrans in de ene hand en een oorlogskruis in de andere hand. Dit kruis is een Franse oorlogsdecoratie. In zijn armen draagt hij een soldaat die in de strijd gevallen is.

Daarna rijden we naar de Pont Levant.

230613 Pont Levant

Er is al heel lang een ophaalbrug over het kanaal. Het was de enige verbinding tussen het stadscentrum en de ateliers en kantoren van de mijn. Door de ontwikkeling van het autoverkeer werd de brug te nauw en werd er in 1949 in de Schneiderfabriek in Le Creusot een nieuwe ophaalbrug gebouwd.

We rijden dan verder langs het kanaal over de D974, die hier heel rustig is. Automobilisten nemen liever de parallel aan deze weg lopende snelweg, zoals ook wij gedaan hebben, toen we naar Palinges reden. Wij stoppen in Génelard om op een bankje onze lunch te eten. Palinges ligt nog 3-4 km verder en we vinden het eigenlijk wel welletjes met deze hoge temperatuur. We rijden op ons gemakje weer terug en gaan dan lekker buiten in de schaduw zitten op onze nieuwe stoelen. Er dreigt nog wel een buitje, maar dat waait gelukkig over. We hebben vandaag toch nog 40 km gefietst.