Dinsdag 22 augustus 2023

22 augustus 2023 - Clermont-Ferrand, Frankrijk

We nemen we de bus van 8:22 uur. Gelukkig staan wij al 5 minuten van te voren bij halte, want hij komt 3 minuten te vroeg. De kaartjes werken in ieder geval. Na 20 haltes zijn wij in het centrum van Clermont-Ferrand. Een Chinese vraagt met Google Translate de weg naar het station. Er komt nog iemand bij en die wijst haar de goede kant op. Aan de overkant van de weg zien we, als we oversteken, een bordje met een pijl naar het station (wel nog 650 meter lopen).

230822 apotheek

We willen bij de kathedraal beginnen, maar zien eerst een apotheek met Egyptische voorstellingen ingelegd in mozaïek. Iets verderop kunnen we met de lift naar boven naar het stadhuis dat naast de kathedraal ligt. We drinken eerst een kop koffie en zien dan dat de eigenaar een bord met lekkere lunchgerechten buiten zet. Dat is wel wat voor straks. Na de koffie is ook de VVV open en halen we daar eerst een plattegrond met drie wandelingen erop.

230822 kathedraal Notre Dame 230822 kruiswegstatie

We beginnen met de kathedraal. We zien in deze kathedraal bijzondere kruiswegstaties. Met de huidige kathedraal is men in de 12e eeuw begonnen te bouwen. De crypte onder de kerk is nog van de kerk ervoor. In het oude gedeelte van de 12e eeuw vinden we fresco’s. zoals deze

230822 Maria met Jesus 230822 zelfportret 230822 rozet

Maria met Jesus en de geldschieter (de monnik die op de grond ligt) en een zelfportret van een andere monnik (Guillaume du Jeu). De kathedraal heeft ook twee prachtige rozetten. Er zijn veel mooie gebrandschilderde glas-in-lood ramen te zien.

230822 laatste avondmaal

Bij het uitkomen van de kathedraal zie je meteen aan de overkant een afbeelding van het laatste avondmaal op een huis. We beginnen met de 1e route. Deze loopt door de nauwe straatjes van de middeleeuwen en de grote boulevards van de 18e en 19e eeuw, langs musea en mooie tuinen.

230822 Vercingetorix

Onderweg komen we steeds de afbeeldingen tegen van Blaise Pascal, Urbanus II en Vencingetorix. Deze afbeeldingen markeren de belangrijke zaken op één van de drie routes.

230822 Centre Blaise Pascal 230822 obelisk 230822 toegangshek tuin

We komen langs Centre Blaise Pascal (vroeger was dit een klooster), waar we door een hek heen de binnenplaats zien. Op een pleintje drinken we een tweede koffie en lopen daarna naar de obelisk, die door de mensen hier in de stad een pyramide wordt genoemd. De obelisk staat op de hoek van Jardin Lecoq. Oorspronkelijk was deze tuin opgezet voor medische kruiden ten behoeve van de studenten, die medicijnen studeerden.

230822 fontein 230822 tromp l'oeuil

We fotograferen daarbij nog een leuk fonteintje. We lezen onderweg alle informatieborden die over de historie van de stad gaan. Na een stevige wandeling komen we langs de kathedraal en we zien dan een tromp l’oeuil op een dependance van het stadhuis. Het is nu tijd voor onze warme lunch. De eigenaar herkent ons en wijst ons naar hetzelfde tafeltje van vanochtend. De cuisse de canard en de salade smaken prima en daarna nog een lekker toetje. Wij hoeven vanavond niet te koken. We gaan nu de 2e wandeling maken. We zitten al meteen op de route, want ons restaurantje ligt er aan. We lopen naar het parkje waar we vanmorgen met de lift naar boven gekomen zijn.

230822 Fontaine d'Amboise

We kunnen nu veel beter een foto maken van de Fontaine d’Amboise. We lopen door nauwe straatjes naar Basilique Notre Dame du Port.

230822 St. Pierre 230822 Adam en Eva met appel

Dit heeft niets met havens te maken, maar alles met stadspoorten. Daar de Basilique behoorlijk ingebouwd staat, is het moeilijk daar een goede foto van te maken. We gaan de Basilique in en bewonderen de vele glas-in-loodramen, waaronder deze van Adam en Eva met de appel. Een van de nauwe straatjes in deze wijk is leuk beschilderd.

230822 ijsvogel230822 leuk beschilderd 230822 Jeanne d'Arc

We zien er o.a, een ijsvogel en een café dat compleet beschilderd is als een surfcafé. Ook Jeanne d’Arc houdt hier de wacht.

230822 Prefecture

Iets verderop komren we langs Hôtel de Chazerat, dit is nu de Prefecture met een mooie ronde binnenplaats. We drinken op het pleintje waar we vanochtend onze tweede koffie dronken, een Orangina. En tot onze vreugde zien we dat hier de buslijn langs loopt, die wij voor de terugweg nodig hebben. Bij de halte is een winkeltje, waar we gauw wat boodschappen doen, en keurig op tijd staan we bij de halte, waar we al snel in kunnen stappen en zo terug naar Ceyrat rijden. Bekaf komen we bij de camping aan. We zitten nog heel lang buiten voordat we naar binnen gaan, want het blijft bloedheet.