Dinsdag 23 mei 2023

23 mei 2023 - Santenay, Frankrijk

We gaan vandaag de laatste fietstocht vanuit Santenay maken. We rijden tot bijna bij Chalon-sur-Saône. De eerste vijf kilometer tot Chagny is zonder sluizen.

230523 Arnhemse boot

Aan de kade in Chagny ligt een oude Arnhemse boot. Als we op terugweg iets in het Nederlands roepen, wordt er niet gereageerd. Er wonen nu waarschijnlijk Fransen op deze boot. Op de volgende tien kilometer zien we elf sluizen. Het zijn automatische sluizen.

230523 sluis

Het is druk op het kanaal en bij de sluizen moeten boten soms op elkaar wachten.

230523 La Loyère

Bij La Loyère zien we aan de overkant van het kanaal de restanten van een kapelletje. We rijden tot aan Fragnes. Daar eten we we ons meegebrachte brood op.

230523 klaprozen

Hier in Fragnes zien we langs de straat veel klaprozen bloeien, zelfs met dubbele bloemen. We rijden terug tot aan Chagny waar we in het centrum boodschappen gaan doen.

230523 seringen 230523 maretakken

De hele weg ruiken we seringen, maar we zien ook seringenbomen die aangetast zijn door maretakken. Van die bomen blijft niet veel over. We fietsten vandaag iets meer dan 40 km.