Maandag 22 mei 2023

22 mei 2023 - Santenay, Frankrijk

Het weer blijkt pas vanaf twaalf uur acceptabel te zijn. Achteraf gezien, hadden we best kunnen gaan. Het brood wordt klaargemaakt om onderweg op te eten en om kwart voor twaalf stappen we op de fiets om richting St.-Léger-sur-Dheune te rijden. Dit gaat langs Canal du Centre. Beneden bij het kanaal lezen we de informatie over Cheilly-lès-Maranges. We besluiten dit dorpje te gaan bezoeken.

230522 Cheilly-lès-Maranges 230522 bijennest

Het wordt een stevige klim naar de kerk en vanaf de rondweg om de kerk hebben we een mooi uitzicht over het oude dorp. Bij een van de muren van de kerk is een voeg open. Hier maken bijen graag gebruik van. Ze vliegen af en aan bij deze open voeg. Dit dorp is ook een lavoir rijk.

230522 lavoir

Het waren er ooit twee, maar er is er maar één gerestaureerd.

230522 huis langs kanaal

We rijden langs het kanaal verder naar St.Gilles en zien hier aan de overkant van het kanaal een prachtig huis. Nu komen we achter elkaar op korte afstand van elkaar in het kanaal vier sluizen tegen. De laatste sluis is bij St.-Léger-sur-Dheune.

230522 kerktoren

De kerktoren is zelfs uit de 12e eeuw. Aangezien bij dit dorp het fietspad langs het kanaal ophoudt en het vervolg alleen maar via forse heuvels verder gaat, keren wij om.

230522 Canal du Centre

Terugrijdend langs het kanaal kunnen we goed de bochten in het kanaal zien met koolzaad langs  de oever. We rijden terug naar Santenay. waar we nog even naar het centrum rijden.

230522 Santenay

Op het dorpsplein staat het restaurant “le Terroir” waar streekproducten in het menu verwerkt worden. Om half vier is het nog lekker om buiten te zitten. We zaten iets meer dan 27 km op de fiets.

1. Jantien:
    23 mei 2023