Zondag 21 mei 2023

21 mei 2023 - Santenay, Frankrijk

Wij gaan vandaag een deel van traject 8 rijden richting Beaune rijden. Als we Santenay uitrijden, volgen we de fietsbordjes door de wijngaarden. Dit gebied is bekend om zijn Grand Cru’s Montrachet. Dit zijn de beste witte wijnen die je kunt vinden, 5 in getal.

230521 Moulin Sorine

Aan de rand van de wijngaarden zien wij Moulin Sorine boven ons uitsteken. Het poortje waardoor we de molen gefotografeerd hebben, is een toegangspoortje tot een domein. Meestal staat er een naam op.

230521 wijnhuis 230521 wijn werkzaamheden

In Puligny-Montrachet zien we midden in het dorp een wijnhuis (deze op biologische basis). Iets vererop staat midden op een rotonde een beeld van de verschillende werkzaamheden in de wijnbouw.

230521 lavoir

Even buiten Puligny komen we langs Lavoir et fontaine de Saulx uit 1804. Omdat er hier een bron was, moest men een flink eind het dorp uitlopen om zijn was te gaan doen. Wij rijden door naar Meursault.

230521 Meursault230521 inkarnaatklaver

Onderweg zien we een speciaal soort klaver, de inkarnaatklaver. Deze wordt eigenlijk alleen gevonden in Mediteraan gebied, maar rukt steeds verder op naar het noorden. In Meursault is het gezellig druk.

230521 stadhuis 230521 St Nicolaskerk 230521 gargouille

Het stadhuis is gevestigd in het oude kasteel en heeft prachtige daken. Aan het plein staat ook de Nicolaskerk met leuke gargouilles.

230521 Hotel du chevreuil

Hotel du Chevreuil heeft een trompe l’oeuil van een struise waardin, die goedkeurend uit het raam van het hotel kijkt. We rijden dezelfde route terug. Bij elkaar was het iets meer dan 30 km fietsen.