Zaterdag 20 mei 2023

20 mei 2023 - Santenay, Frankrijk

Paul heeft van mede kampeerders gehoord, dat er een leuke fietsroute (Voie Verte) naar Nolay is. Wij gaan deze vandaag fietsen. Het begin is vlak bij de camping.

230520 wijngaard

We rijden door de wijngaarden waar druk gewerkt wordt. Het is een mooi fietspad over een voormalige spoorlijn.

230520 Paris l'Hopital 230520 Over fam. Carnot

Op ons stuk zijn nog twee stations over, die van Paris l’Hopital (woonhuis geworden) en die van Nolay (leegstaand). Hier hebben ze wel van het gebouw en het terrein gebruik gemaakt om overal informatieborden neer te hangen.

230520 Carnot

We zien dat de familie Carnot hier vandaan komt. Het waren vooraanstaande mensen, die ook bekend zijn geworden in de Franse geschiedenis. Één zat er in het Directoire van de Franse Revolutie, één was natuurkundige die thermo-dynamische energie heeft omschreven, één was minister van onderwijs en er was er zelfs één die het tot President van de Republiek schopte. Nolay heeft een middeleeuwse binnenstad.

230520 Nolay I 230520 Nolay II 230520 Nolay III

De gebouwen zijn uit de 16e eeuw en de kerk gedeeltelijk uit de 15e eeuw. Het ziet er, door de volle terrassen van de restaurantjes heel gezellig uit.

230520 beeld van gaas

Als we terugrijden naar het station, zien we een beeld gemaakt van gaas. We fietsen nog een klein stukje verder over deze Voie Verte en komen over viaduct de Cormot.

230520 viaduc de Cormot

Vanaf deze brug heb je een mooi uitzicht. We rijden tot aan de grens van het departement (21 Côte d’Or). Hier houdt deze Voie Verte nr. 6 op want het volgende departement heeft geen geld om ook zo’n fietsenpadennet aan te leggen.

230520 purperorchis

Wij rijden dezelfde weg terug en Ellen ziet dan ineens in de bosrand een purperorchis staan. Die moet natuurlijk op de foto, want zoiets zie je niet elke dag. We fietsten vandaag 29 km, een leuk beginnetje. Omdat de tocht van vandaag niet inbegrepen is in ons programma, boeken we meteen een extra nacht erbij.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jantien:
    21 mei 2023
    Het mooie Frankrijk met zijn wijngaarden. Zo mooi om daar tussen door te rijden.