Vrijdag 19 mei 2023

19 mei 2023 - Santenay, Frankrijk

Voor vandaag hebben we 286 km op het programma staan. Vandaar dat we de wekker niet al te laat gezet hebben. Kwart over tien kunnen we wegrijden. Zonder problemen komen we langs de grote steden. Het departement 21, Côte d’Or is natuurlijk het departement van Bourgogne wijnen.

230519 wijntractor II 230519 wijntractor I

We rijden dus langs veel wijngaarden en zien daar kleine trekkertjes die bezig zijn met allerlei werkzaamheden. Die trekkertjes moeten zich natuurlijk ook over de weg verplaatsen, waardoor er kleine files ontstaan. Maar omdat er geen grote afstanden mee worden afgelegd, valt dat allemaal wel mee.

230519 dak

In Nuits-St-Georges zien we het huis van een wijndomein met een prachtig dak dat typisch voor deze streek rond Beaune is. Voor een grote Leclerc in Beaune moeten we de weg af. De boodschappen zijn snel bij elkaar gevonden, maar het betalen met een Nederlandse kaart lukt niet omdat een kaart met blauw en rood eenvoudig niet geaccepteerd wordt en een V-pay kaart ook al niet. Dan maar contant betalen, maar wat een achter gedoe is dat hier en dan nog wel bij een Leclerc, één van de grootste supermarktketens in Frankrijk. Zo tegen half vijf komen we bij camping “des Sources” in Santenay aan. Ze hebben, toch al behoorlijk laat in de middag, nog een plekje voor ons.

230519 fietsgids

We kunnen van hieruit drie fietstochten maken volgens ons boek “Fietsen in Bourgondië”. Voor vandaag is de piep echt leeg.

1. Maaike:
    20 mei 2023
    De mooie daken in Beaune al gezien?