Donderdag 16 september 2021

16 september 2021 - Gramsbergen, Nederland

Omdat we pas vanmiddag dat boottochtje gaan maken, kunnen we vanmorgen rustig aan doen. Om half twee vertrekken we op de fiets naar de bierbrouwerij aan het kanaal, waar de zomp ligt. Op één plekje na, zit de boot helemaal vol.

210916 schipper

De bemanning bestaat uit twee schippers (vrijwilligers) De aandrijving van de boot gebeurt elektrisch. We vertrekken keurig op tijd en varen dan tot aan sluis “De Haandrik”. Hier moet ook de brug voor ons open.

210916 Haandrik sluis

Deze brugwachter bedient nog meerdere bruggen, waaronder die van de Schooldijk, waar wij laatst zo lang stonden te kijken. Nu snappen we waarom het zo lang duurt voordat een brug opengaat. We varen verder over de Vecht en zien de vele meanders.

210916 zijarm

Er zijn oude armen van de rivier afgesloten zodat de totale lengte van de rivier 30 km korter werd. In verband met klimaatverandering zijn verschillende armen weer opengemaakt om als waterbuffer te kunnen dienen. Langs de Vecht zijn verschillende kunstobjecten geplaatst, waaronder deze man van draad in middeleeuwse dracht, die naar de overkant staart waar een vrouwenfiguur staat.

210916 kunstwerk 210916 boerderij

We komen langs een boerderij in Jugendstil die volgens onze berekeningen en die van de schipper vlak bij onze camping moet staan. Vlak voor het keerpunt in Laar (D) moet de mast naar beneden, anders kunnen we niet onder de brug door. Dit gaat hydraulisch en er staat maar liefst 2,5 ton druk op de zuiger. De mast is gezaagd uit een stam van een Douglas spar en het hout van de boot is Deens eikenhout. De boot is een platbodem en met dit aantal mensen is de diepgang ongeveer 30 cm.

210916 taart

In Laar krijgen we (tegen betaling van € 5,-/persoon) onbeperkt koffie/thee met taart en die is wel heel erg lekker, zo lekker dat een aantal dames aan de bakster vragen of ze een workshop geeft. Dit is nieuw voor haar, maar er worden meteen telefoonnummers uitgewisseld. Het paviljoentje waren we zitten, staat naast een molen.

210916 molen 210916 stenen molen

Deze molen heeft na de restauratie geen maalgedeelte gekregen en met de omloop zijn ze nog bezig. De molen is opgebouwd uit Bentheimer zandsteen. De bewoners van het dorp hebben vroeger bij de bouw van de molen de stenen zelf moeten ophalen bij de groeve in Bentheim. De stenen waren al op maat gemaakt en van nummers voorzien, zodat men de molen makkelijk kon opbouwen. Het is tijd om terug te varen. We zien heel wat dieren op de oevers, zoals Belted Galloways, zwarte waterbuffels, schapen, veel soorten ganzen en in de bomen aalscholvers. Die bomen zijn aan het doodgaan door de uitwerpselen van de aalscholvers. Ze zien er allemaal wit uitgeslagen uit.

210916 brouwerij

Na bijna twee en een half uur in plaats van twee uur zijn we terug bij de aanlegplaats bij de brouwerij. Je kunt nu ook goed de deur zien voor de stalling van de boot. Binnen kan men ook onderhoud aan de zomp plegen. Het was een hele leuke tocht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    17 september 2021
    Dat ziet er inderdaad lekker uit. Wat hebben jullie geboft met het mooie weer. En die boerderij in Jugendstil is erg mooi.