Woensdag 15 september 2021

15 september 2021 - Gramsbergen, Nederland

Vandaag is het plan om een niet te grote ronde te maken. Omdat het ‘s morgens nog regent, gaan we pas in de middag op pad. We rijden eerst naar Gramsbergen om te kijken hoeveel tijd dat kost voor als we morgen met de vechtzomp die bij de brouwerij ligt, gaan varen. Daarna rijden we Gramsbergen binnen. Dit is een oud vestingstadje dat ooit in de 80-jarige oorlog door Bommen Berend is platgeschoten.

210915 Gramsbergen I 210915 Gramsbergen II 210915 Gramsbergen III 210915 Gramsbergen IV

Het is een ontzettend leuk stadje, je blijft foto’s maken. Daarna rijden we verder via Ane naar het buitengebied. We staan met een kaart zoekend in het rond te kijken, als de bewoner van het aanliggende huis ons te hulp schiet. We zijn toch vlak bij de afslag die we hebben moeten. Wanneer we de Korreldijk opgaan, komen we op het fietspad door de Loozensche Linie. De geiten grazen aan beide kanten van het pad.

210915 Vecht bij Looze

Aan de overkant van de Vecht grazen paardjes. Het gebied wordt doorsneden door het riviertje de Vecht en men heeft vroeger in de tijd van de 80-jarige oorlog hier een bastion gebouwd.

210915 bastion in de vecht

Inmiddels is na verwaarlozing het geheel gerestaureerd. We moeten de Vecht over met een voetgangersveer dat op zonne-energie werkt.

210915 pontje

Er is vandaag niet veel zon geweest zodat het pontje er eigenlijk niet zoveel zin in heeft. Vooral de klep open en dicht laten gaan, kost ontzettend veel moeite. Het overvaren gaat nog wel vlot. De volgende passagier krijgt hem niet meer aan de gang.

210915 kunstwerk

Wij rijden verder langs een kunstwerk in het water. Daarna rijden we terug via de route die we al eerder hebben gereden. Met 18,75 km hebben we het rondje inderdaad klein gehouden.

1. Lilian:
    16 september 2021
    in de herfstvakantie gaan we een weekje naar Gramsbergen.
    Is inderdaad een mooie plek, zijn er in het verleden al eens geweest.
  2. Henk Visser:
    16 september 2021
    Mooi verhaal. In mijn diensttijd heb ik nog eens een straalzendergebouwd op de graan silo.
  3. Jantien:
    28 september 2021
    Gramsbergen blijft mooi en gezellig