Donderdag 30 juni 2022

30 juni 2022 - Enschede, Nederland

Zo tegen kwart voor elf rijden we richting het centrum van Enschede. We komen langs Roombeek, de wijk die na de vuurwerkramp weer helemaal opgebouwd is. De mensen die dit financiëel konden, hebben hun dromen bij de bouw van hun huis kunnen waarmaken. Er zijn nog enkele delen van oude fabrieken blijven staan.

220630 Mediahuis Twente 220630 detail

In het Balengebouw (vroegere opslag katoenbalen) zitten nu de krant Tubantia en RadioTV Enschede. Op de hoek van het gebouw kun je nog een beschadiging van de vuurwerkramp zien. Deze heeft men met opzet laten zitten.

220630 de fabriekstoren 220630 VVV gebouw

Aan de overkant staat ook een deel van de oude textielfabrieken die nu museum zijn geworden. We rijden verder naar het centrum en halen bij de VVV, ook gehuisvest in een prachtig pand, een stadswandeling. Vanuit de VVV kan Paul meteen aan de bak met zijn fototoestel. Wat is hier veel te zien.

220630 beelden op Kleine Willem

De voormalige Twentse schouwburg (nu alleen nog maar “Kleine Willem”) is aan de buitenkant voorzien van beelden van de Enschedese kunstenaar Jawik Krudde. Het zijn 25 theatrale figuren. Aan de andere kant van de VVV staat het stadhuis.

220630 stadhuis220630 Het ei van Ko

Dit is geïnspireerd op Scandinavische bouwstijlen. Op het plein voor het stadhuis vinden de beeldengroep “de familie” van Joop Hekman. Door de ovale vormen wordt dit ook wel “het ei van Ko” genoemd, de vroegere burgemeester Ko Wieringa. De volgende bezienswaardigheid staat op het Koningsplein.

220630 Koningsplein

Het plein verbindt het Medisch Spectrum Twente met de binnenstad. De Belgische kunstenaar Arne Quinze maakte het kunstwerk “Fluisteringen” op het plein, een artistieke expressie van bomen. Via de Walstraat gaan we naar de Jacobuskerk in de Langestraat.

220630 Jacobuskerk 220630 interieur

Deze is van 1930-1933 in Oosters/Byzantijnse stijl gebouwd. De entree met zeven bogen en de twee groene koepels zijn opvallende elementen. De handgevormde bakstenen zijn speciaal voor dit Rijksmonument vervaardigd. Het interieur met gebrandschilderde ramen, kruiswegstaties van Charles van Eijk en een Piëta van Mari Andriessen zijn indrukwekkend. Hierna verzilveren we onze gewonnen bon voor Bakker Bart voor onze lunch. Via de Haverstraat Passage en de Stadsgravenstraat gaan we naar de Oude Markt. Dit is één groot terras, zoveel restaurantjes bevinden zich hier. Het ziet er heel gezellig uit. Aan de Oude Markt staat ook de Grote Kerk. De kerk is gebouwd met Bentheimer zandsteen rond 1200.

220630 extra steunbeer 220630 E-lus grote kerk

Opvallend is een extra toegevoegde steunbeer, waar eerst een ingang was. Aan de zuidmuur is een zonnewijzer met E-lus aangebracht. De E-lus geeft de maanden aan. Ook de grote kerk moest herbouwd worden na de brand van 7 mei 1862, die het grootste deel van centrum van Enschede verwoestte.

220630 villa van Heek

Een beetje achteraf op het plein staat Villa van Heek. Van Heek, een textielfabrikant bouwde deze villa. In de volksmond werd gesuggereerd, dat de hoge stoep voor de villa is aangelegd om op de arbeiders te kunnen neerkijken. Door de Bolwerkstraat gaan wij naar ons knooppunt en we zien dan het voormalig klooster.

220630 het Larinksticht

Dit is later “het Larinksticht” genoemd (een school voor fabrieksarbeiders). Nu is het een woongemeenschap voor dak- en thuislozen. Vanaf dit knooppunt kunnen wij gemakkelijk naar onze vriendin in Enschede rijden. Na een gezellige middag daar, zijn wij met vier kilometer terug op de CP van Lonneker. De verwachte buien en onweer komen pas tegen achten, maar barst dan wel in alle hevigheid los. Het zit vlak boven ons hoofd.

1. Lilian:
    3 juli 2022
    nooit geweten dat in Enschede zoveel te zien valt
  2. Jantien:
    5 juli 2022
    Jullie zijn weer op reis en ik reis weer mee. Wat is Enschede mooi.
  3. Maaike:
    5 juli 2022