Vrijdag 1 juli 2022

1 juli 2022 - Losser, Nederland

Vanmiddag maken we een fietstocht door het coulissenlandschap rondom Losser. Het is een stuk afgekoeld na de onweersbuien van gisteren. Er staat een stevige koude wind, maar met een jas aan is het goed te doen. Zo komen we via een knooppuntenroute in Losser terecht.

220701 kerktoren

In het centrum staat een kerktoren zonder kerk. In de tijd van Napoleon zijn veel kerkgebouwen toegewezen aan de (RK) kerk. De torens kwamen in bezit van de gemeenten. Zo kon het, dat in Losser de Martinuskerk in 1904 afgebroken werd en de toren bleef staan. De toren is van de 14e eeuw en gedeeltelijk opgetrokken uit Bentheimer zandsteen. Aan de bouw is te zien dat het een verdedigingstoren is geweest. In 1954 heeft men de wijzerplaat met slechts één wijzer vervangen voor een klok met twee wijzers. Op de klokkenzolder bevinden zich drie klokken, gegoten door de beroemde Elzasser klokkengieter Jan Fremy. Wij kunnen de juiste knooppunten aansluiting niet vinden en rijden daarom via de ouderwetse ANWB-paddenstoelen (blij dat ze er nog staan) terug naar Lonneker. De hele tocht was precies 30 km.