Woensdag 29 juni 2022

29 juni 2022 - Oldenzaal, Nederland

Via Lonneker rijden we op de fiets naar Oldenzaal. De paadjes om te fietsen zijn soms erg smal, niet meer dan één decimeter breed. En nog gekker, ze zijn zelfs voor heen- en weer verkeer. Dat betekent dat wij dan maar in het hoge gras gaan staan om zo de tegemoetkomende fietsers door te laten. In Oldenzaal raken we even de knooppuntenroute kwijt en laten we ons door Google naar het centrum brengen.

220629 Boeskoolmenneke

We zien in ieder geval het beeld van het Boeskoolmenneke (de witte kool is het symbool van de carnavalsvereniging hier), dat we anders niet gezien zouden hebben.Oldenzaal is een bolwerk van katholieken, vandaar dat er hier zoveel carnaval gevierd wordt.

220629 de wever

Dichterbij het centrum zien we nog een beeld van een wever en een spinster. Oldenzaal was vroeger een belangrijke textielstad. In het centrum vinden we een viszaak waar we een lekker broodje paling halen. De vis wordt tegenwoordig duur betaald. We krijgen wel een behoorlijke hoeveelheid paling op ons broodje.

220629 de kadolsterman

Voor de viskraam staat een beeld van een kadolsterman (carnavalsprins). Dit beeld is aangeboden door de ex-prinsen.

220629 St. Plechelmus 220629 St. Plechelmus basiliek I 220629 St. Plechelmus basiliek II

Daarna rijden we naar de St. Plechelmus basiliek. Plechelmus was een Ierse monnik, die in 765 een kerk in Oldenzaal stichtte. Hij is in een klooster in St. Odiliënberg bij Roermond gestorven. Eerst was het een houten kerk en in de 12e eeuw kwam er een stenen gebouw. We rijden verder door een natuurgebied dat is ontstaan, nadat vliegbasis Twenthe ontmanteld is. Er zijn nu nog wat kleinere activiteiten, zoals een zweefvliegclub, particuliere zakenvluchten

220629 de ontmanteling

en een bedrijf dat vliegtuigen ontmantelt. De tussengelegen gebieden zijn rustgebieden voor de dieren. We fietsten vandaag 27 km.

1. Maaike:
    29 juni 2022
    Wat een energie hebben jullie beide.
    Ik reis weer met jullie mee.