Maandag 12 september 2022

12 september 2022 - Panneçot, Frankrijk

Bij het berekenen van de kilometers van onze route, zijn we tot de conclusie gekomen, dat we nu beter na één nacht al gaan verhuizen naar Panneçot, een 20 km verderop. Vanuit Panneçot fietsen we terug naar Chatillon-en-Bazois. Dit stuk van het kanaal is erg bochtig.

220912 bruine Charolais 220912 Paul als ass.éclusier

We komen langs bruine Charolais koeien. Naast witte Charolais bestaan er tegenwoordig ook bruine. Die zijn sterker qua gezondheid en men probeert zo het ras te verbeteren. Opvallend hier in Frankrijk is dat de koeien hier geen grote oormerken hebben. Bij een sluis staat een sluiswachter alleen te werken. Paul biedt hem aan de andere deur open te draaien. Dit wordt in dank aanvaard.

220912 Chatillon château

Bij ons eindpunt zien we natuurlijk het kasteel weer. Na een Orangina keren we om terug te rijden.

220912 Écluse d'Anizy

Bij écluse d’Anizy lezen we een verhaal over een sluiswachtster van vroeger die ook heel veel van bloemen hield. Aangezien dit meer dan vijftig jaar geleden is, is er van die bloemenpracht niet zo veel meer over. 44 km was de afstand van vandaag en we kwamen 10 sluizen tegen. Het vest is met dit prachtige weer in de tas gebleven.

1. Lilian:
    13 september 2022
    toch weer lekker actief in jullie vakantie :-)
    zo'n handje hulp wordt zeker gewaardeerd.