Zondag 11 september 2022

11 september 2022 - Châtillon-en-Bazois, Frankrijk

De camping van Chaumot wordt verruild voor de CP van Chatillon-en-Bazois. Het weer is prima, de zon schijnt volop. Na de lunch (nog steeds lekker cereale brood van de camping) gaan wij fietsen tot het eindpunt van donderdag toen we in de regen bij Port Brulé aankwamen. Meteen hier in Chatillon moeten we met de fiets over een smal bruggetje met hele steile toegangspaadjes.

220911 château 220911 Bazolles

Het kasteel van Chatillon ligt er mooi bij. Het volgende dorp langs het kanaal is Bazolles, het ligt fier bovenop een heuvel. We komen bij het waterscheidingsgebied terecht en we zien heel duidelijk de watervoorraad voor het vullen van het kanaal en de sluizen, dat als watersportgebied wordt gebruikt. Het kanaal verdwijnt in de diepte en gaat zelfs door een drietal tunnels en wordt pas weer goed zichtbaar bij Port Brulé.

220911 eindpunt vorige keer 220911 brug over kanaal220911 diepte kanaal

Port Brulé, dat wij alleen in de regen gezien hebben, ziet er met een zonnetje erbij veel beter uit. Na wat gedronken te hebben, keren we hier om en kijken bij een bruggetje iets verderop hoe diep het kanaal hier ligt.

220911 haven Baye

De weg loopt verderop weer naar beneden en we hebben dan een leuk uitzicht op de jachthaven van Baye. We komen onderweg een drievoudige en een dubbele sluis tegen.

220911 leuk sluishuis

Bij de dubbele sluis blijven we een poosje kijken en zien we hoe de twee sluiswachters (noodzakelijk bij een dubbele sluis) zich bij de handbediende sluizen behoorlijk uit de naad moeten werken. Het water dat van het boven gelegen deel in de sluis wordt gelaten, komt met donderend geraas naar binnen en je ziet de boot in de sluis bijna met sprongen naar boven komen, Deze sluis en het sluishuis zijn leuk met bloemen versierd. Bij Ecluse Mingot ligt een aquaduct.

220911 brug over Aron

De Aron voegt zich bij het geheel van wateren hier. Bijna terug in Chatillon, komen we langs de achterkant van het kasteel. Hoewel de donjon in de steigers staat, maakt deze toch een krachtige indruk en moet daarom toch maar op de foto.

220911 Donjon château Chatillon 220911 château Chatillon

Ook de achterkant van het kasteel ziet er imposant uit.
Vanuit de camper zijn we al met twee meter op onze route en we kijken vanuit de camper  meteen op een sluis. We zien daarom veel boten in- en uitvaren. Ook vandaag fietsten we bijna 43 km en op een stuk van 15 km kwamen we even zoveel sluizen tegen.