Maandag 17 april 2023

17 april 2023 - Ouwerkerk, Nederland

Wij komen tot de ontdekking dat een echtpaar van de Kabe Club bekenden van ons zijn. Het zijn Elly en Kees, medereizigers van onze groepsreis “Rondje Adriatische zee”. Het is de tweede keer dat we iemand van een groepsreis op een overnachtingsplaats tegenkomen. Elly blijkt de voorzitter van de Kabe club te zijn. Na de lunch gaan we fietsen langs de Oosterschelde en het Mastgat.

230417 hertje

We zien een hertje door het weiland springen en over de dijk verdwijnen. Iets verderop komen we een doorzichtig bord tegen.

230417 verdronken Viane

De afbeelding is een kapel van het dorp Viane dat compleet verdwenen is tijdens de Watersnoodramp. We rijden door tot aan Bruinisse en komen daar in de haven terecht.

230417 boot op droge 230417 oude vissersboot oude vissersboot

Hier wordt met een enorme kraan een evenzo enorme boot uit het water getild. Op een bord lezen we dat er in de driehoek Bruinisse, Sirjansland en Oosterland 5 grote kassenbedrijven zijn die paprika’s, aubergines en tomaten kweken op een zo duurzaam mogelijke wijze (warmte-kracht-koppeling). In een convenant met de bevolking en de dorpsraden staat dat ze gezamenlijk oude verdwenen paden terug zullen brengen (b.v. kerkepaden). Dit stuk van Duiveland heeft de meeste zonuren van Nederland volgens het bord. Daarna rijden we naar Nieuwerkerk om de laatste boodschappen te doen, voordat we woensdag naar huis rijden. Nog 4,5 km en we rijden Ouwerkerk binnen via de Noorsestraat.

230417 Noorsestraat 230417 Noorse huizen

Hier staan staan houten woningen die Noorwegen na de watersnood geschonken heeft. Met 32,5 km hebben we vandaag weer aardig ons best gedaan. Het weer werkte goed mee.

1. Jantien:
    18 april 2023
    Dit zijn weer leuke verrassingen om bekende tegen te komen.
    Weer een mooie fietstocht.