Maandag 27 september 2021

27 september 2021 - Tuk, Nederland

We hebben in Friesland een stukje rondom Wolvega nog niet gehad. Dit wordt dus ons plan voor vandaag. We volgen een knooppuntenroute naar het noordwesten.

210927 kasteel Olt Stoutenburght

Net over de grens met Friesland zien we bij De Blesse een bijzonder kasteel “Old Stoutenburght”. De eigenaar is rond 1990 beginnen te bouwen. Het gebouw mocht maximaal 27 meter hoog worden. Het staat naast een camperplaats waar wij een kop koffie gaan drinken en appeltaart slaan we ook niet over. We rijden door een stuk natuurgebied verder naar Wolvega. Dit natuurgebied is onderdeel van de vallei van het riviertje De Linde. Wij kunnen helaas niet dwars door de vallei omdat het fietspad niet beschikbaar is. Wij rijden Wolvega binnen. Hier is een hele lange hoofd- en winkelstraat.

210927 Huize Lindenoord

Er staat ook een prachtig oud pand “Huize Lindenoord”. Na onze lunch bekijken we het kerkje “Op de Hoogte”.

210927 kerk op de hoogte

Het staat dan ook op een terp. Voor het bankgebouw op het pleintje staat een beeld van een wolf. Wolvega betekent namelijk wolvengebied. We gaan een andere route dan gepland rijden vanwege het uitgevallen fietspad. Wij rijden nu naar Oldemarkt. Dit is een leuk plaatsje met een haventje en er staat een veerhuis.

210927 veerhuis 210927 huis uit 1637 210927 saillant detail

Iets verder in de straat staat een oud gebouw uit 1637. Het pand heeft boven de ramen een kopje met het jaartal 1637. Het wordt donkerder, dus fietsen we op het fietspad langs de hoofdweg zo snel mogelijk terug naar Tuk. Nauwelijks binnen begint het al te hozen.