Maandag 7 juni 2021

7 juni 2021 - Coevorden, Nederland

Vandaag gaan wij Coevorden bekijken. Wij rijden via de kortst mogelijke route over de fietspaden naar Coevorden toe. Als we bij Coevorden aankomen, wijst iemand ons de weg naar het kasteel.

210607 kasteel

Het kasteel ziet er mooi uit en het is nu een restaurant. We zien aan de metalen kunstwerken dat er een vesteroute door het stadje is. Een kaart kunnen we bij de VVV in het Arsenaal kopen. Het Arsenaal ligt aan het haventje.

210607 Arsenaal 210607 haven 210607 naar haven

Wij gaan de wandeling op de fiets doen. Bij elke sculptuur wordt vermeld wat hier ooit gebeurd is.

210607 routebordje210607 Bommen Berend

Zo zien we bijvoorbeeld Bommen Berend. Het stadje is een sterstad geweest, dat is aan de grachten nog goed te zien.

210607 voormalig weeshuis

Wij komen ook bij het enige weeshuis dat Drenthe rijk was. Coevorden was een soldatengarnizoen en veel van de wezen kwamen in het leger terecht. In de Friesestraat staat een mooi oud huis uit 1631.

210607 Anno 1631 210607 Jugendstil 210607 Jugendstil II

Het is schots en scheef gezakt. Rondom de markt staan aardig wat gebouwen in Jugendstil. Ter gelegenheid van 50 jaar aardgas in Coevorden, kreeg de gemeente een beeld van de lantaarnaansteker.

210607 lantaarnaansteker210607 watertoren 210607 waar poort stond

De watertoren staat vlak bij één van de sterpunten. Coevorden had twee stadspoorten. Die zijn er niet meer, maar op de plaats van één van de poorten, wordt dit door een sculptuur aangegeven. We gaan via de knooppuntenroute weer terug naar de camper langs een mooie  slingerende route. In Zandpol aangekomen, komen we bij het Dommerskanaal. Mijnheer Dommers was een rijke Amsterdammer die ging investeren in turfveen. Hij heeft hier zijn huis gebouwd. Hij kon de veenwinning niet productief maken en heeft de zaak door verkocht aan de Brabander Griendt. Door de Amsterdamse investeerders vinden we hier plaatsnamen als Nieuw-Amsterdam en Amsterdamsche Veld. We genieten hier van een ijsje van de IJsfabriek “de Noordpool”die hier gevestigd is. Wij rijden langs het Dommerskanaal, maar de weg houdt op. Wij rijden een stukje terug en via een omweg onder de N853 door om toch weer langs het Dommerskanaal te komen. Vlak na de onderdoorgang is een smederij gevestigd.

210607 smederij

De smederij heeft een leuk gesmeed beeld als aankondiging. Niet veel verder steken we het Dommerskanaal over en zijn dan al bijna bij de camperplaats. We hebben vandaag 41.5 km gefietst.

1. Jantien:
    9 juni 2021
    De Brabander Griendt. Wij hebben een Griendtsveenweg
  2. Lilian:
    10 juni 2021
    wat een mooie plekken heeft ons land toch te bieden
    op afstand genieten we mee
  3. Henk Visser:
    14 juni 2021
    Een exclusief beeld werk een combinatie van technieken.