Zondag 6 juni 2021

6 juni 2021 - Erica, Nederland

Het weer ziet er erg betrokken uit. Maar we hebben ons al aangemeld bij het smalspoormuseum om 11:30 uur.

210606 bord 210606 smalspoormuseum I

Wij komen er keurig op tijd aan. We bekijken eerst wat binnen in het museum omdat het eerste treintje pas om twaalf uur gaat. Een aantal vrijwilligers is vandaag na de corona weer voor het eerst aan de gang en het is nog wennen voor hen. De treinen werden vroeger gebruikt bij het afgraven van het veen. Doordat het smalspoor was, was de rails licht en konden ze makkelijk het tracé verplaatsen naar de plek waar ze dan weer bezig waren. Waar nu het stationnetje is, lag vroeger een veenlaag van maar liefst 7 meter hoog, die is helemaal afgegraven.

210606 zandmeer

Ook is er nog een deel zand afgegraven, waardoor een meertje ontstond. Iets verderop, het is moeilijk te zien, groeit weer veenmos in het water. Dit veenmos heeft echter duizenden jaren nodig om een heel dun laagje veen te vormen.

210606 smalspoormuseum II210606 smalspoormuseum III

Wij rijden met het treintje over het terrein, waar veel oud materiaal staat, dat nog gerestaureerd moet worden.

210606 smalspoormuseum IV210606 spoorafmetingen

We krijgen ook de verschillende spoorbreedtes, die gebruikt werden, netjes naast elkaar te zien. Er ligt zelfs een stukje monorail. Dit is gebruikt bij het waterzuiveringsbedrijf in Emmen. Hier was ook een monorail, maar dat moest verplaatst worden voor een ander project. Deze monorail zal elders op het terrein weer worden opgebouwd.

210606 smalspoormuseum V 210606 detail

Er staan twee locomotieven van Oving. Er wordt verteld dat deze locomotieven door de Nederlandse regering in ballingschap (WOII) besteld zijn in Amerika. Je kunt het zien op de plekken waar de verf van Oving versleten is

210606 electr.loc

Er staat ook nog een elektrische locomotief, die in de omgeving van het Openluchtmuseum in Arnhem heeft gewerkt.

210606 remise

Bijna bij het eind wordt er nog gestopt bij de turfstrooiselfabriek en iets verder bij een remise. Dan brengt het treintje ons terug naar het stationnetje. We genieten in het ontvangstgebouw van een lekkere tosti en een kop koffie. Hierna fietsen we terug naar de Berkenweide. Het is wel een stuk frisser dan gisteren, de bewolking wil hier in Drenthe niet echt wegtrekken.

1. Jantien:
    6 juni 2021
    Weer een ander stukje van Drenthe.
  2. Henk Visser:
    7 juni 2021
    Dank voor alle info die ik mee krijg
    Groet
  3. Henk Visser:
    7 juni 2021
    De i go stroomt nog binnen